dinsdag, 11. september 2007 - 11:10

De nieuwe Mazda6 januari 2008 in de showroom

Den Haag

Met de wereldprimeur van de geheel nieuwe Mazda6 en de dieselversie van diens kleinere broer, de Mazda2 (waarvan de benzineversies voor het eerst getoond werden tijdens de Autosalon van Genève, eerder dit jaar), staat de stand van Mazda op de IAA in Frankfurt dit jaar in het teken van de evolutie van Zoom-Zoom, naast de uitgebreide aandacht voor het veertigjarig jubileum van Mazda’s rotatiemotor.

De nieuwe Mazda6 is 65 mm langer, 15 mm breder, 5 mm hoger en heeft een 50 mm langere wielbasis dan zijn voorganger (zowel Sedan als Hatchback) voor meer interieurruimte en één van de breedste kofferruimten in zijn klasse.

De balans tussen uitstraling en veelzijdige inzetbaarheid maakt het dagelijks gebruik van een auto tot een genot. Evenals de juiste mix van aantrekkelijke, sportieve vormgeving en comfortabele ruimte. De hedendaags autogebruiker wenst eenvoudige, gebruiksvriendelijke en doordachte bedieningsorganen en even slimme opbergruimte. Hiertoe behoort zeker Mazda’s Karakuri variabele achterbanksysteem in de Hatchback en SportBreak versies van de nieuwe Mazda6. Behalve dat de zittingen met één druk op de knop zijn neer te klappen, omvat dit systeem nu een geheel nieuw afdeksysteem voor de bagageruimte van de SportBreak, die automatisch opklapt zodra de achterklep geopend wordt.

De luchtweerstand werd verlaagd naar een Cd-waarde van 0,27 voor de Sedan en Hatchback (was 0,30), respectievelijk naar Cd 0,28 voor de SportBreak (was 0,32). Bovendien slaagden de ontwerpers erin de nieuwe Mazda6 ondanks diens grotere buitenmaten niet in gewicht te doen toenemen.

In aanvulling op de eerder genoemde aërodynamische verbeteringen dragen andere voorzieningen, zoals elektrische stuurbekrachtiging en LED-remlichten, bij aan een lager verbruik. Hoewel de nieuwe Mazda6 iets groter is dan zijn voorganger, wisten de ontwerpers met behulp van gewichtsbesparende maatregelen het gewicht van de auto zelfs met 35 kg te verlagen, afhankelijk van model en uitvoering.

Uit de bestaande 2.3 liter werd een geheel nieuwe 2.5 liter benzinemotor ontwikkeld. Deze 2.5 liter heeft een maximumvermogen van 170 pk, kreeg een grotere boring en slag en andere in- en uitlaatpoorten, waardoor het koppel in het lage- en middentoerenbereik met 10 % toenam. Van het vorige model werden de 1.8 en 2.0 liter benzinemotoren en de 2.0 liter CiTD turbodiesel overgenomen.

De nieuwe Mazda6 verschijnt in November dit jaar in Europa, in Nederland in januari 2008. Voor de Noordamerikaanse markt verschijnt een speciale uitvoering van de Mazda6. Meer informatie hierover komt beschikbaar in de zomer van 2008, dichter bij het moment van de marktintroductie voor Noord-Amerika.
Categorie:
Tag(s):