vrijdag, 9. maart 2007 - 10:30

De nieuwe Nissan X-trail

Amsterdam

Tijdens de Salon van Genève 2007 presenteert Nissan de vernieuwde X-TRAIL. Hoewel de compacte SUV al zijn goede eigenschappen en veelzijdige karakter heeft behouden, is hij verder verbeterd met een compleet nieuw onderstel, een nieuw vormgegeven carrosserie, een bredere reeks krachtiger en zuiniger motoren en meer ruimte in het interieur.

Voor de ontwikkeling van de tweede generatie van de X-TRAIL legde Nissan zijn oor dan ook te luisteren bij diezelfde klanten om het nieuwe model gericht te kunnen verbeteren. Dat heeft geleid tot enkele subtiele wijzigingen, die de nieuwe Nissan X-TRAIL nóg meer dan voorheen een pure 4x4 maken, met zowel op de openbare weg als in het terrein sterk verbeterde rijeigenschappen.

Ten opzichte van zijn voorganger heeft de nieuwe X-TRAIL een iets langere wielbasis van 2.630 mm, terwijl de lengte met 175 mm toenam tot 4.630 mm. Deze extra lengte komt vooral ten goede aan de aanzienlijk gegroeide laadruimte.

Met een vrijloophoek voor en achter van respectievelijk 28 en 23 graden en een bodemvrijheid van 200 mm kan de nieuwe X-TRAIL zelfs in het zwaarste terrein uit de voeten. Daarmee is zijn plaats in het veelzijdige 4x4-gamma van Nissan – met fameuze modellen als de Patrol en de Pathfinder – volledig gerechtvaardigd

Voor de nieuwe X-TRAIL is een breder motorenpalet beschikbaar dan voor zijn voorganger, met twee benzinemotoren en twee moderne diesels. Slechts één krachtbron – een 2,5-liter zestienkleps viercilinder benzinemotor – is overgenomen van het voorgaande model, de overige drie motoren zijn volledig nieuw. Daarmee biedt de X-TRAIL voor het eerst keuze uit twee turbodieselmotoren. Beide zijn afgeleid van de veelgeprezen 2,0-liter M1D-krachtbron die werd ontwikkeld met alliantiepartner Renault, en combineren een aansprekend vermogen met gunstige verbruikscijfers en verfijnde rijeigenschappen.

Afhankelijk van de gekozen uitvoering bedraagt het vermogen van de X-TRAIL met dieselmotor 110 kW (150 pk) of 127 kW (173 pk). Het koppel bedraagt respectievelijk 320 en 360 Nm, waarvan 90 % al beschikbaar is bij 1.750 t.p.m. Beide diesels zijn voorzien van een roetfilter om emissies te beperken.

Standaard worden de twee dieselmotoren gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Alleen voor de versie met 110 kW is optioneel ook een nieuwe zestrapsautomaat beschikbaar. Daarmee is de X-TRAIL diesel voor het eerst ook leverbaar met een automaat, wat een extra voordeel is ten opzichte van zijn concurrenten.
Categorie:
Tag(s):