vrijdag, 14. september 2007 - 12:18

De nieuwe Opel Agila een complete vijfzitter

Breda

Met vijf deuren en vijf volwaardige zitplaatsen is de nieuwe Opel Agila niet alleen even praktisch als zijn voorganger, waarvan meer dan 440.000 exemplaren een eigenaar vonden, maar ook veel dynamischer ontworpen. De kleine, veelzijdige Opel beleefde op dinsdag 11 september zijn wereldpremière op de IAA in Frankfurt.

De nieuwe Opel-telg verschijnt in de lente van 2008 in de showrooms. De passagiers zitten nog steeds hoog en recht maar de daklijn is verlaagd en loopt nu in een vloeiende boog af naar achter toe. Dat draagt bij aan de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,35, een relatief bescheiden waarde voor een auto met deze afmetingen. De stadsauto is twintig centimeter langer en zes centimeter breder dan zijn voorganger, maar zeven centimeter lager.

De voorpartij neemt de typische stijlelementen van Opel over. Met zijn ronde koplampen, geïntegreerd in amandelvormige lichtblokken die verwijzen naar de nieuwe Corsa. Ook de spits toelopende voor- en achterbumpers zijn typische designelementen van Opel, net als de vouw in de motorkap. De achterpartij is eveneens voorzien van diverse afgeronde details. De positie van de smalle, verticale lichtblokken, die worden geaccentueerd door de sferische achterlichten, stelde de designers in staat om te zorgen voor een grote, gemakkelijk toegankelijke bagageruimte.

Hetzelfde geldt voor het interieur: de saaie tijden zijn definitief voorbij. Een brede reeks frisse kleuren en moderne stijlelementen creëren een sfeer die verder wordt versterkt door de ruime hoeveelheid hoofdruimte. De hoge zitting van de veelzijdige vijfzitter garandeert een uitstekend zicht rondom terwijl de hoog geplaatste versnellingspook en het in de hoogte verstelbare, multifunctionele stuurwiel (vanaf Enjoy) een gemakkelijke bediening verzekeren. De toerenteller kreeg een afzonderlijke plaats op het dashboard (vanaf Enjoy). Alle andere gegevens worden weergegeven op grote, duidelijke ronde instrumenten.

Zoals het een stadsauto betaamt, biedt hij tal van opbergvakken en -boxen waar de passagiers al hun spullen in kwijt kunnen. Maar het zijn niet alleen de essentiële dingen die een plaats vinden in de nieuwe Agila. Ondanks zijn compacte buitenafmetingen, kan de nieuwe stadsauto van Opel prat gaan op een verrassend grote bagageruimte. In de normale configuratie bedraagt het volume 225 liter tot aan de bagageafdekking, groot genoeg voor bijvoorbeeld een kinderwagen. Met één draai aan de handgreep is de rugleuning van de achterbank neer te klappen, waardoor het laadvolume oploopt tot een indrukwekkende 1.050 liter, een topwaarde in dit segment. Voor nog meer veelzijdigheid is de zitting en de rug van de achterbank in twee delen (60:40) neer te klappen (vanaf Enjoy).

Twee benzinemotoren beleven hun wereldpremière in de nieuwe Agila. Ze worden aangeleverd door partner Suzuki en delen dezelfde architectuur: een aluminium motorblok en cilinderkop en twee bovenliggende nokkenassen. De basismotor is een driecilinder benzinemotor van bijna 1.000 cc. De vierkleppenmotor produceert 48 kW/65 pk en haalt een top van 160 km/uur1. De 1,2-liter viercilinder produceert 63 kW/86 pk, sprint in minder dan 12 seconden van 0 tot 100 km/uur en haalt een top van 174 km/uur (waarden voor de versie met handgeschakelde vijfversnellingsbak). Deze motor is op Enjoy nu ook aan een optionele viertrapsautomaat te koppelen.

'De nieuwe Agila staat in alle situaties zijn mannetje en het wendbare chassis en de levendige en zuinige motoren met hun beperkte CO2-uitstoot, bieden heel wat rijplezier', aldus Hans Demant, Opel Managing Director
Categorie:
Tag(s):