maandag, 7. mei 2007 - 18:20

De nieuwe Porsche 911 Turbo cabriolet

Leusden

Porsche presenteert op 8 september de nieuwe 911 Turbo Cabriolet. Twintig jaar geleden zag de eerste 911 Turbo met de klassiek ogende ‘softtop’ voor het eerst het levenslicht. De traditie wordt voortgezet met een nieuwe cabrio versie van het topmodel van de 911-serie. Het brandstofverbruik van de 911 Turbo Cabriolet is, ten opzichte van dat van zijn concurrenten, spaarzaam dankzij het doeltreffende design, de voortreffelijke aerodynamica en de vooruitstrevende motortechnologie.

Net als de 911 Turbo Coupé is de Cabriolet voorzien van een 3.6 liter zescilinder boxermotor. Deze is uitgerust met twee turbo’s en Porsches ‘Variable Turbine Geometry’ (VTG). De krachtbron heeft een vermogen van 353 kW/480 pk en een koppel van 620 Nm bij 1.950 toeren per minuut. Ook is voor de 911 Turbo Cabriolet het nieuwe, optionele ‘Sport Chrono Turbo Package’ verkrijgbaar. Door de overboost-functie maakt het pakket tijdelijk een koppel van 680 Nm mogelijk.

De handgeschakelde versie accelereert in slechts vier seconden van 0 naar 100 km/h. Met de Tiptronic S wordt de standaardsprint nog eens 0,2 seconde sneller afgelegd. Beide versies staan garant voor een topsnelheid van 310 km/h. De 911 Turbo Cabriolet verbruikt op elke 100 kilometer 12,9 liter brandstof.

De open versie van de 911 Turbo weegt slechts 70 kilogram meer dan de Coupé-versie, ondanks de voor een cabriolet vereiste verstevigingen aan de carrosserie en de aanwezigheid van een uitklapbaar beschermingssysteem voor de inzittenden in geval de auto zou omslaan. Deze automatisch uitschuivende rollbars bevinden zich achter de achterstoelen. Het lichtgewicht, in drielagen uitgevoerde stoffen dak, dat in zo’n twintig seconden kan worden geopend of gesloten, zorgt voor een gunstig laag zwaartepunt.

Het onderstel is afgestemd op de specifieke vereisten die voor een cabrio gelden en is standaard voorzien van de actieve wielophanging ‘Porsche Active Suspension Management’ (PASM). Hiermee biedt de nieuwe 911 Turbo Cabriolet de sportieve rijeigenschappen die zo typerend zijn voor een Porsche 911. De nieuwe 911 Turbo Cabriolet combineert een hoge mate van veiligheid met aantrekkelijke rijkwaliteiten. Zijn buitengewone prestaties dankt de 911 Turbo Cabriolet ook aan zaken als het ‘Porsche Stability Management’ (PSM) en het ‘Porsche Traction Management’ (PTM). Deze systemen zorgen voor een uitstekende grip onder alle omstandigheden. PTM bestaat uit een elektronisch gestuurde, meervoudige platenkoppeling. Deze verdeelt het motorvermogen over de voor- en achterwielen. Intervallen tussen de verdeling van vermogen over de voor- en achteras nemen niet meer dan 100 milliseconden in beslag.

Met een luchtweerstandscoëfficiënt van Cw 0,31 begeeft de 911 Turbo Cabriolet zich op het niveau van de coupé modellen. De achterspoiler zorgt ervoor dat de 911 Turbo Cabriolet de enige cabriolet is die af-fabriek neerwaartse druk genereert op de achteras. Bij een snelheid van 120 km/h komt de achterspoiler automatisch uit de achtersteven omhoog. De spoiler reikt drie centimeter hoger dan die van de 911 Coupé. De 911 Turbo Cabriolet is standaard uitgerust met passieve veiligheidsvoorzieningen als zes airbags en het al eerder genoemde ‘rollover’-protectiesysteem. Behalve de rollbars achter de achterste zitrij zorgt ook een met stalen buizen verstevigd voorruitframe voor bescherming van de inzittenden. Hiermee voldoet de 911 Turbo Cabriolet aan alle wettelijke veiligheidseisen. Verder is de nieuwe 911 Turbo Cabriolet uitgerust met een remsysteem dat is opgewassen tegen het uitzonderlijke prestatieniveau van de auto. De voorste remschijven zijn elk voorzien van zes zuigers, afkomstig van de Porsche Carrera GT. Optioneel is het lichte Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) – dat zich in de racerij ruimschoots heeft bewezen – verkrijgbaar. De 911 Turbo Cabriolet wordt dan rondom uitgerust met keramische remschijven.

De uitgebreide optielijst van de nieuwe 911 Turbo Cabriolet laat ondermeer bi-xenon koplampen zien, evenals gesmede lichtmetalen 19-inch velgen in twee kleuren, airconditioning, een windscherm en het Porsche Communication Management (PCM) systeem. Dit laatste omvat behalve een navigatiesysteem met bijbehorend 5.8-inch kleurenscherm, ook een Bose Surround Sound System.
Categorie:
Tag(s):