maandag, 12. november 2007 - 10:52

De tweede generatie Mazda 6

Den Haag

De geheel vernieuwde Mazda6 Sedan staat vanaf begin volgend jaar in Nederland in de showroom. In februari volgt de Hatchback en in maart de SportBreak. De nieuwste Mazda is het tweede model in het Zoom-Zoom modellengamma

De nieuwe Mazda6 Sedan is 65 mm langer (4.735 mm), 15 mm breder (1.795 mm), 5 mm hoger (1.440 mm) en heeft een 50 mm langere wielbasis (2.725 mm) dan zijn voorganger. Ondanks de grotere buitenmaten is de nieuwe Mazda6 Sedan een sportief ogende vierdeurs sedan die bijna doet vergeten dat deze carrosserievariant traditioneel uit drie secties is opgebouwd.

De nieuwe Mazda6 kan naar keuze worden voorzien van nieuwe 16, 17 en 18 inch lichtmetalen velgen met opvallend gestileerde driedimensionale spaken. De 18-inch wielen hebben robuust ogende spaken en grote koelopeningen, een knipoog naar het hoge prestatieniveau. Klanten voor de nieuwe Mazda6 kunnen kiezen uit 12 lakkleuren, waaronder de nieuwe kleur Lilac Silver Metallic.

Het nieuwe systeem voor verwarming, ventilatie en airconditioning (HVAC) biedt afzonderlijke temperatuurregeling voor de bestuurder en passagier. De warmtewisselaar nam 20 % in omvang toe, de compressorinhoud groeide van 120 naar 175 cc en de weerstand in de luchtstroom werd met 40 % teruggebracht. Dit resulteert in een ca. 10 % krachtiger luchtstroom en een geluidsreductie van 1 dB.

Het motorengamma van de nieuwe Mazda6 wordt aangevoerd door een nieuwe 2.5 liter benzinemotor, die werd afgeleid van de 2.3 liter van het vorige model. Ondanks de grotere boring en slag heeft de motor dezelfde diameter en blokhoogte als voorheen. Daardoor heeft het blok dezelfde compacte afmetingen en het lage gewicht van de 2.3 liter. Deze motor produceert een maximumvermogen van 125 kW / 170 pk (4 pk meer) bij 6.000 t/min en een maximumkoppel van 226 Nm bij 4.000 t/min, ca. 10 % (+ 19 Nm) meer bij lage tot gemiddelde toerentallen.

De twee bestaande benzinemotoren van 1.8 en 2.0 liter werden van het vorige model overgenomen, zij het met de nodige aanpassingen. De 2.0 liter produceert 108 kW / 147 pk bij 6.500 t/min en de maximale trekkracht bedraagt 184 Nm bij 4.000 t/min.

De populairste motor in het motorengamma is de 2.0 liter CiTD common-rail turbodiesel, die net als voorheen standaard is voorzien van een roetfilter. De turbodiesel levert een maximumvermogen van 103 kW / 140 pk bij 3.500 t/min en een maximumkoppel van 330 Nm bij slechts 2.000 t/min voor levendige en prestaties en een soepel motorkarakter.

De nieuwe Mazda6 is ook leverbaar met een automatische vijfversnellingsbak (alleen de 2.0 liter benzineversie) met de mogelijkheid voor handbediend schakelen. Deze transmissie kent een regeling voor het selecteren van de juiste overbrengingsverhouding tijdens het op- en afrijden van hellingen en levert door evaluatie van de stuurbewegingen in alle transmissiestanden en op alle ondergronden het juiste stuurgevoel.
Categorie:
Tag(s):