dinsdag, 21. augustus 2007 - 17:36

Diverse uitrustingsniveaus voor nieuwe Kia Pro-cee’d

Vianen

De wereldpremière van de nieuwe Kia Pro-cee’d, tijdens de Frankfurt International Motor Show op 11 september, markeert een belangrijke uitbreiding van de populaire Kia cee’d modelreeks. Begin volgend jaar zal de Pro-cee’d beschikbaar komen in diverse modeluitvoeringen. De Pro-cee’d, die langer, lager en lichter is dan zijn vijfdeurs zustermodel, zorgt voor meer stijl en meer sportiviteit in het C-segment in Europa.

De 4.250 mm lange Pro-cee’d heeft een binnenruimte en een kofferbak die toonaangevend zijn in zijn klasse. De wielbasis van het cee’d-platform (2.650 mm) is behouden, waardoor de Pro-cee’d ondanks zijn sportieve uitstraling voor en achter veel beenruimte biedt. De bagageruimte komt zelfs overeen met die van het vijfdeurs cee’d-model.

“Het sportieve karakter van de Pro-cee’d komt vooral tot uiting in zijn uiterlijk,� legt Gregory Guillaume, Chief Designer van Kia Motors Europe, uit. “Aan de voorzijde hebben we de neus met 10 mm verlengd. Een vlakkere grille, nieuw vorm-gegeven koplampunits, een brede, verlaagde bumper die aan de onderzijde is voorzien van een lipspoiler, grotere mistlampen en een lagere luchtinlaat zorgen voor een ingrijpend gewijzigd front. “Maar met name het zijprofiel maakt het onderscheidende verschil. De voorruit is vlakker en de wagenhoogte is met 30 mm verlaagd. De portieren, die 276 mm langer zijn dan die van het vijfdeursmodel, hebben duidelijke contouren gekregen om het sportieve karakter van dit model te onderstrepen en de flanklijn van de Pro-cee’d loopt naar achter toe steeds steiler omhoog."

“De zijruit, de C-stijl en de kofferbakspoiler zijn allemaal nieuw en hoewel de achterruit naar beneden afloopt, is er meer dan voldoende hoofdruimte achterin voorhanden. In tegenstelling tot de andere cee’d-modellen is de uitlaat wel overduidelijk zichtbaar, wat bijdraagt aan de sportieve uitstraling,� besluit Guillaume.

Doordat de grotere portieren van de Pro-cee’d een openingshoek van 70 graden hebben, zijn de achterstoelen goed bereikbaar. De stoelzittingen hebben een andere vorm gekregen en zijn nu vast gemonteerd. Ook de in een 60/40 verhouding deelbare rugleuning achter heeft een andere vorm gekregen, zodat die makkelijk losgemaakt en neergeklapt kan worden. Daarbij behoeven de hoofdsteunen niet te worden verwijderd.

Alle motoren uit de cee’d-familie zijn ook volledig beschikbaar voor de Pro-cee’d. Consumenten kunnen daarbij kiezen uit vijf Euro4-motoren, met een vermogen dat varieert van 90 tot 143 pk, en drie transmissies. Net zoals bij de vijfdeurs hatchback en de wagonmodellen.

Ook vergelijkbaar met de zustermodellen zijn de uitrustingsniveaus van de Pro-cee’d, X-pect, X-tra, X-ecutive en X-clusive, alsmede de twaalf verkrijgbare buitenkleuren en een complete reeks optionele extra’s. Iedere klant kan daardoor zijn of haar ‘eigen’ gepersonifieerde auto ontwerpen die voldoet aan alle persoonlijke wensen en voorkeuren.

Kia verwacht dat het optionele Sports Pack, dat bestaat uit 17-inch lichtmetalen wielen met 225/45 R17 banden, stijvere dempers, sportief getinte bekleding (stof met een ‘bandenspoor’ patroon en zilverkleurig stiksel), plus aluminium pedalen en roestvrij-stalen dorpelsierlijsten veelgevraagd zal zijn.
Categorie:
Tag(s):