donderdag, 26. april 2007 - 9:45

EVO en TLN: Economische schade files stijgt met € 85.000.000,-

De economische schade voor het goederenvervoer over de weg als gevolg van files is in 2006 met 85 miljoen euro (7%) toegenomen ondanks een afname in 2005. Dat stellen Eigen Vervoerders Organisatie (EVO) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) donderdag. De totale schade van de 20 grootste fileknelpunten uit de Economische Wegwijzer van EVO en TLN bedraagt ruim 485 miljoen euro.

EVO en TLN willen dat het kabinet spoed zet achter de aanleg van spitsstroken, dat wegen waar mogelijk versneld worden aangelegd en pleiten voor speciale uitvoegstroken voor het vrachtverkeer.

De duurste files stonden in 2006 op de A2, de A28 en de A1. Bovendien constateren EVO en TLN een zorgwekkende stijging van de schade op de A16 Terbregseplein, de A50 Ewijk Grijsoord en de A15 Benelux-Vaanplein. Volgens EVO en TLN kan de A13-16 met een versnellingsprijs vier jaar eerder worden aangelegd.

Dat betekent dat door voorfinanciering de benodigde middelen eerder beschikbaar komen. Op dezelfde manier kan doortrekking van de A15 de aanzienlijke filedruk bij A50 Ewijk-Grijsoord verlichten. Verder moet minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat knopen doorhakken en opdracht geven tot snelle aanleg van de A4 Midden-Delfland.

EVO en TLN roepen het ministerie ook op snel aan de slag te gaan met de aanleg van de al lang geleden geplande spitsstroken. Na de positieve uitspraak van de Raad van State in februari 2007 kunnen dertig spitsstroken met ruim 310 kilometer extra rijstroken, eindelijk worden gerealiseerd. De oplossing zit niet alleen in meer asfalt. Met een eenvoudige ingreep kan het goederenvervoer beter doorstromen.

EVO en TLN pleiten daarbij voor betere informatie aan weggebruikers door informatiepanelen en speciale uitvoegstroken voor vrachtverkeer, waarbij de vluchtstrook bij een afrit gedeeltelijk wordt ingezet als doelgroepstrook voor vrachtverkeer. Personenauto’s krijgen daardoor meer ruimte om uit te voegen en het uitvoegen van alle verkeer verloopt daardoor soepeler en veiliger.

Bovendien is het volgens EVO en TLN effectiever als op meer plaatsen op drukke tijden een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur zou gelden. Dan is de snelheid van vracht- en personenauto’s beter op elkaar afgestemd en dat verbetert de doorstroming.
Categorie:
Tag(s):