zondag, 26. augustus 2007 - 16:46

Ferrari grote winnaar, Massa wint

Met een snaarstrakke race won Felipe Massa de Grand Prix van Turkije. Raikkonen maakte de één-twee voor Ferrari compleet. Hamilton leek geruime tijd af te stevenen op het laatste podiumplaatsje, totdat zijn rechtervoorband kapot ging. Hierdoor pakte Alonso, die een matige race reed, de derde plaats. Hamilton eindigde als vijfde, ruim achter de BMW Sauber van Heidfeld.

De Grand Prix van Turkije kende slechts één uitvaller. Het was wederom Mark Webber die zijn bolide in de pits achter moest laten. Met een flink gewijzigde startopstelling ging de Grand Prix van Turkije van start. Doordat het gehele Honda-team de motoren wisselde schoven alle coureurs vanaf positie veertien op.

Met Felipe Massa in zijn scharlakenrode Ferrari gaat de warm-up ronde van start. De Grand Prix van Turkije gaat van start. De Ferrari’s hebben een goede start. Na de eerste bocht rijden Massa en Raikkonen op de eerste twee plaatsen. Jarno Trulli spint in de eerste bocht doordat Fisichella hem aantikt, de Italiaan ziet zijn redelijke kwalificatie in het slop vallen. Beide Spyker-coureurs halen inmiddels Sato in en bij de eerste doorkomst rijdt Alonso achter de BMW Saubers. In de achterhoede gaat Button de aanval plaatsen op Sutil voor de achttiende positie. De Duitser verweert zich redelijk maar moet zich na een aantal bochten gewonnen geven. Het team van Red Bull Racing kende een goede start, de coureurs rijden tiende en elfde na twee ronden.

In ronde vier zet Hamilton, rijdend op plaats drie, de voorlopig snelste ronde van de race neer. Vooraan lijken de Ferrari’s weg te rijden en verliest Alonso meer terrein op de raceleiders. Barrichello rijdt op plaats zestien, startend vanaf de laatste plaats.

In ronde zes kruipt Alonso richting Heidfeld, de McLaren-coureur zal eerst moeten afrekenen met de beide BMW Sauber-coureurs alvorens hij zijn teamgenoot tegen zal komen. Webber heeft last met het besturen van zijn Red Bull Racing-bolide, hij wordt ingehaald door Wurz. Even later, in ronde negen komt Webber bij het team binnen en hij lijkt de eerste uitvaller te worden.

Dan komt het bewijs dat BMW Sauber graag vooraan wilde starten, Kubica stopt als eerste bij zijn team na twaalf ronden racen. De Pool kent een redelijk goede pitstop. In het achterveld houdt Sutil zich staande ten opzichte van Sato. De Spyker-coureur houdt de Super Aguri-coureur vrij gemakkelijk achter zich. Het verschil met de man voor hem, Vettel, is met acht seconden echter veel te groot.

In ronde vijftien opent Raikkonen de aanval op raceleider Massa. De Fin zet de voorlopig snelste raceronde neer. Hamilton rijdt op een respectabele afstand. Met een flink gat daarachter rijdt Heidfeld, gevolgd door Kovalainen en Rosberg. In ronde dertien zeventien komt ook Heidfeld binnen bij het team van BMW Sauber. Ook Rosberg maakt zijn eerste pitstop, gevolgd door Coulthard. Dan gaat ook Ferrari een pitstop maken. Raikkonen komt vanaf positie twee binnen. De Fin blijft op de zachte band. Alonso stopt dan ook bij het team van McLaren, de Spanjaard blijft op de harde banden rijden. De McLaren-coureur verschalkt Heidfeld met zijn snelle pitstop.

Eén ronde later stopt de raceleider Massa. De Braziliaan kent een uitstekende pitstop. Hamilton rijdt nu aan de leiding van de race, maar moet nog zijn pitstop maken. Massa valt terug achter Kovalainen, die ook nog een pitstop moet maken, en vlak voor Raikkonen. De eerste serie pitstops van de topteams is compleet als ook Hamilton zijn pitstop maakt. Zijn stop duurt echter bijna tien seconden en is daarmee de slechtste van de Ferrari en McLaren-coureurs.

Button is in de achterhoede bezig met een opmars. De Honda-coureur rijdt nu twaalfde doordat hij Coulthard inhaalde. Dan lijkt Sutil uit te vallen. De Duitser kende een redelijke eerste stint van de race waarin hij Sato achter zich wist te houden. Toch wordt de Spyker-bolide door het team aan de praat gehouden en zijn monteurs helpen hem weer op weg. Vanaf plaats tien komt Davidson voor het eerst binnen.

Na zesentwintig ronden volgt de eerste blauwe vlag, deze is voor Yamamoto die ingehaald gaat worden door raceleider Massa. In ronde negenentwintig komt Vettel voor het eerst binnen, hij zou een één-stopper kunnen maken.

Op de helft van de race rijdt Massa nog steeds aan de leiding, gevolgd door Raikkonen en Hamilton. Alonso rijdt veertien seconden achter zijn teamgenoot. Met nog vijfentwintig ronden te gaan heeft iedere coureur zijn pitstop gemaakt, Sato, Schumacher en Vettel lijken op een één-stop-strategie te staan.

De tweede pitstop serie wordt aangevangen door Button, Kubica volgt. Raikkonen zet ondertussen de druk op de ketel bij Massa. De Braziliaan verremt zich en Raikkonen lijkt op weg naar de zege in de race als hij Massa weet te verschalken. Weinig coureurs hebben last van de hitte in Istanbul, met ruim zesendertig graden is het erg warm in het Europese gedeelte van Turkije.

Raikkonen wordt weggehaald achter Massa. Met nog zeventien ronden te gaan valt Raikkonen terug naar de derde plaats. Heidfeld komt binnen voor zijn laatste pitstop. Dan komt ook raceleider Massa binnen. De Braziliaan komt terug op de tweede plaats, Hamilton is de raceleider. Dan slaat het noodlot toe voor Hamilton, de stukken rubber slaan tegen de McLaren-bolide. De rechtervoorband is kapot gegaan in bocht acht. Deze situatie brengt de spanning terug in het wereldkampioenschap. Massa en Raikkonen gaan uitmaken wie de race gaat winnen. Alonso rijdt derde en Hamilton valt ver terug tot de vijfde positie.

Met nog zeven ronden te gaan lijkt Massa de race in Turkije te gaan winnen. Raikkonen lijkt de één-twee van Ferrari compleet te maken. Alonso zal als de situatie zo blijft als derde het podium mogen betreden. In het gevecht rondom de punten lijkt Kubica, vanaf plaats acht, Rosberg nog in te halen.

Met nog drie ronden te gaan is de situatie ongewijzigd. Ondanks dat Raikkonen de snelste raceronde neerzet, kan hij niet meer richting Massa rijden. Als de vlag valt is Ferrari de grote winnaar van het veld. Alonso eindigt op de derde plaats, achter racewinnaar Massa en de man op plaats twee, Raikkonen. Heidfeld pakt de vierde plaats in Turkije en Hamilton moet het doen met een vijfde plaats. De punten worden verder verdeelt onder Kovalainen op plaats zes, Rosberg op zeven. Kubica kende een matige race door zijn vroege pitstop en pakt het laatste puntje.

De situatie in het kampioenschap is spannender geworden, Hamilton komt op 84 punten, waardoor de Ferrari-coureurs en Alonso dichter bij komen. Massa gaat voorbij Raikkonen in het kampioenschap.
Categorie:
Tag(s):