donderdag, 4. oktober 2007 - 11:25

Fiat Fiorino op Transpotec Logitec 2007

De elfde editie van Transpotec Logitec, International Exhibition of Road Transport Technologies, Intermodal Services and Logistics, vindt plaats van 4 t/m 7 oktober 2007. Dit is voor Fiat de mogelijkheid om de vernieuwde modellen voor de professionals te presenteren.

Maar zonder enige twijfel is het belangrijkste nieuws van Fiat Professional de nieuwe Fiorino, een unieke auto in zijn soort die tegemoet komt aan de vraag naar een compacte, economische Van die gemakkelijk te manoeuvreren en parkeren is. Kort gezegd is de Fiorino voorbestemd om een compleet nieuwe invulling te geven aan de normen in het 1B segment en om een belangrijke rol te gaan spelen op de markt voor bestelwagens.

Ondanks zijn compacte afmetingen (slechts 3,86 lang, 1,72 meter hoog en 1,71 meter breed) beschikt de nieuwe Fiorino over een ruime laadruimte met een logische en rechthoekige indeling en een volume van 2,5 kubieke meter (die uit te breiden is tot 2,8 m3 door de voorste passagierstoel dubbel te vouwen), een laadvermogen van 610 kg (inclusief bestuurder) en een interieurlengte van ruim anderhalve meter, die groeit tot bijna tweeënhalve meter wanneer de passagierstoel naar voren wordt geklapt (een record, gezien het feit dat de auto een totale lengte van slechts 386 cm heeft). Daarnaast is de laadvloer uitgerust met zes stevige en praktische ringen om goederen mee vast te zetten, terwijl de lage laaddrempel (slechts 527 mm) het in- en uitladen vergemakkelijkt.

De nieuwe Fiorino wordt geleverd met een keuze uit twee moderne Euro 4 motoren – een 1.4 benzineversie met 73 pk of een 1.3 Multijet turbodiesel met 75 pk. Beide bieden plezierige rijeigenschappen, zijn betrouwbaar en hebben oog voor het milieu, naast uitstekende prestaties en verminderde ‘running costs’ (brandstofverbruik en onderhoud).
Daarnaast is de service-interval vastgesteld op 30.000 kilometer en de indeling van onderdelen onder de motorkap zorgt voor een aanzienlijk beperktere onderhouds- of reparatietijd.

In combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een gerobotiseerde zesbak zorgt de 1.3 Multijet echt voor een technologisch voordeel. In de praktijk resulteert dat in een lager brandstofverbruik (4,5 l/100 km gecombineerd, wat een actieradius van duizend kilometer op één tank brandstof betekent), lagere emissies (de CO2-waarde bedraagt 119 g/km en de introductie van een dieselpartikelfilter begin 2008), een verbeterd geluidsniveau (dankzij multipoint injectie), minder vibraties en uitstekende prestaties (topsnelheid 157 km/u). Ook de 73 pk’s van de 1.4 benzineversie (met handgeschakelde vijfversnellingsbak) zorgen voor prima prestaties en een vlot karakter in het verkeer.

Maar optimaal rijcomfort betekent tevens vertrouwen op een afstelling van de wielophanging die grondig getest en betrouwbaar is, met een McPherson ophanging vóór en een torsieas achter. Deze combinatie zorgt samen met de 15 inch wielen voor uitstekende, dynamische eigenschappen, dynamische stabiliteit, een prima wegligging en reactiesnelheid en een precieze besturing onder alle laadcondities (hydraulische stuurbekrachtiging is standaard).
Categorie:
Tag(s):