vrijdag, 26. oktober 2007 - 9:14

Fiat Scudo International Van of the Year 2008

Lijnden

Voor de bedrijfswagenindustrie is de ‘International Van of the Year’ titel misschien wel de belangrijkste prijs die er te verdienen valt. De 20 koppige jury van deze verkiezing bestond uit journalisten die gespecialiseerd zijn in de zogenoemde ‘light commercial vehicles’. Met een score van maar liefst 108 van de maximale 140 punten is de Fiat Scudo uitgeroepen tot ‘International Van of the Year 2008’.

De prestigieuze prijs werd door juryvoorzitter Pieter Wieman overhandigd aan Fiat Professional CEO Franco Miniero tijdens de openingsceremonie van ‘The European Road Transport Show 2007’ in Amsterdam.

De Fiat Scudo is ontwikkeld in samenwerking met PSA en gebouwd in de Franse Sevel Nord fabriek in Valenciennes. Hij is ontworpen als antwoord op het hedendaagse goederenvervoerverkeer. Of het nu in de stad is of op de snelweg. De Scudo heeft de prestaties en het comfort van een personenauto, maar tevens de capaciteiten van een grote bestelauto. Zoals de commercial met Michael Schumacher het zegt: de Scudo is een hard werkende auto.

De jury van de ‘International Van of the Year’ verkiezing was met name onder de indruk van de mechaniek van de auto die tevens ontworpen is om personen comfortabel te vervoeren. Dit heeft onder andere gezorgd voor een enorm comfortabel onderstel, superieure rijcapaciteiten en voor dynamiek. De veiligheid heeft ook indruk gemaakt. Dit is mede te danken aan het nieuwe remsysteem met 4 schijven, ABS en EBD en een bestuurders- en zijairbag. Afhankelijk van markt en versie is de Scudo zelfs beschikbaar met ESP compleet met ASR, passagiers-airbag, zij- en raamairbags. Tevens is een antidiefstal-systeem verkrijgbaar voor voertuig en lading.

De ‘Van of the Year Award’ bevestigt de vele voordelen die de Scudo aan de bedrijfsautomarkt heeft gebracht. Denk aan het innovatieve en optionele luchtveringsysteem. Dit heeft twee grote voordelen. Ten eerste kan in alle publieke parkeergarages geparkeerd worden (totale hoogte kan gebracht worden tot onder 1.90 meter). Ten tweede maakt het het in- en uitladen gemakkelijk door zijn lage tildrempel van slechts 49 centimeter.

Een ander punt waar de jury over te spreken was, is het brandstofverbruik en de lage operationele kosten (elke 30.000 olie verversen) van de drie motoren: een 1.6 Multijet 16v met 90 pk, een 2.0 Multijet met 120 pk en een 2.0 Multijet Power 16v met 136 pk en standaard roetfilter. Alle motoren voldoen aan de Euro 4 emissienormen en garanderen veel trekkracht -ook bij lage toeren- en elasticiteit. Ook de extra brede zijdeuren gooide hoge ogen bij de jury. In combinatie met de grote, kubusvormige laadruimte en de lage tildrempel vergemakkelijkt dat het in- en uitladen.
Categorie:
Tag(s):