woensdag, 26. september 2007 - 8:35

Ford Mondeo en VW Tiguan (sub)toppers in botsveiligheid

Den Haag

De nieuwe Ford Mondeo verdient royaal de maximale vijf sterren voor bescherming van de volwassen inzittenden en is nu na het nieuwste model van de Citroën C5 het meest botsveilige model in zijn klasse van grotere middenklassers. In de klasse van kleinere SUV’s is de nu geteste VW Tiguan na de nieuwste uitvoering van de Landrover Freelander de beste.

De Hyundai i30 scoort net geen 5 sterren, de VW Caddy is slechts middenmotor in de klasse van kleinere MPV’s. Dat blijkt uit de jongste serie crashtesten van EuroNCAP.

De nieuwe i30 behaalt in totaal genoeg punten, maar krijgt toch geen 5 sterren-waardering omdat de prestaties in de frontale botsing te gering zijn. De consument moet bij een auto met 5 sterren kunnen rekenen op een zeer goede bescherming in alle situaties. In zijn klasse komt de i30 nu net achter de groep van inmiddels al 15 compacte middenklassers, die de 5 sterren hebben verkregen. De Nissan Qashqai voert met bijna maximale punten het klassement aan.

De i30 scoort drie extra punten door de gordelverklikker op alle zitplaatsen in de auto. Zo wordt voorkomen dat inzittenden een keer vergeten hun gordel om te doen, met alle ernstige gevolgen vandien.

Ford Mondeo

De nieuwe versie van de Mondeo scoort hoge punten en komt royaal in de 5-sterren-categorie. In de klasse van de grotere middenklasse is dit nu het 17e model dat die beoordeling verdient. Fabrikanten kunnen het zich nauwelijks nog veroorloven hun modellen minder te laten scoren. De Mondeo is nu tweede na de Citroën C5.

De Mondeo heeft een extra veiligheidsvoorziening, die er voor zorgt dat de stuurkolom in de frontale botsing terug wordt getrokken. Daarmee blijft er meer ruimte over voor de bestuurder en is er minder gevaar op letsel. De knieën van de bestuurder worden ook nog eens goed beschermd door een knie-airbag. De passagier zit zo goed in de gordels, dat zijn knieën het dashboard niet raken. Ook kinderen worden goed beschermd. Ook hier wordt het maximaal aantal sterren gescoord (4).
De bumper geeft wel mee, maar ook bij de Mondeo is de voorrand van de motorkap van de Mondeo nog te gevaarlijk voor voetgangers.

VW Caddy ‘Life’
De VW Caddy behaalt geen topscore voor botsveiligheid en komt daarmee in de middenmoot van zijn klasse. Reden is niet een slechte constructie, want het passagierscompartiment blijft goed stabiel. Wel zijn er harde delen in het dashboard, die gevaar opleveren. Maar de Caddy is blijkbaar niet in de eerste plaats gericht op personenvervoer. Er zijn geen gordelverklikkers en standaard ook geen “gordijn�-airbags, wat bijvoorbeeld de Hyundai 5 extra punten oplevert. Met dat soort nuttige voorzieningen wordt de veiligheid van de inzittenden dan ook sterk verhoogd.

In de zijbotsing blijft de schuifdeur aan de botszijde niet goed dicht. Dat levert een punt aftrek op. In de “gewone�zijbotsing is de bescherming verder bijna optimaal, maar bij een botsing met een paal zal de ontbrekende “gordijn�-airbag worden gemist. Bumper en voorrand van de motorkap zijn te gevaarlijk voor voetgangers.

VW Tiguan

De Tiguan is de tweede kleinere SUV na de Landrover Freelander, die 5 sterren scoort. Het passagierscompartiment blijft goed stabiel en de fabrikant heeft er veel aan gedaan om gevaar op letsel door harde delen in het dashboard te vermijden. Toch kan de stuurkolom en het startslot de knieën en dijbenen nog raken.

In de zijbotsing en paaltest scoort de Tiguan het maximaal aantal punten. Met 2 punten voor gordelverklikker voor bestuurder en passagier komt het puntenaantal voor bescherming van de volwassen inzittenden op 34, 25. En ook voor kinderen in de auto worden het maximum van 4 sterren behaald.

Maar ook de Tiguan is te onvriendelijk voor kinderen en volwassenen buiten de auto. De bumper is wel goed ontworpen, de voorrand van de motorkap lijkt weinig aandacht van de fabrikant te hebben gekregen.
Categorie:
Tag(s):