vrijdag, 4. mei 2007 - 12:19

GM ontwikkeld V2V-communicatie-sysyteem

Ongevallen voorkomen door bestuurders te waarschuwen voor potentiële gevaren van andere voertuigen was een belangrijke doelstelling voor de ontwikkeling van het nieuwe V2V-communicatiesysteem (Vehicle-to-vehicle) van General Motors. Voertuigen die met deze technologie zijn uitgerust, kunnen met elkaar communiceren en informatie zoals locatie en snelheid uitwisselen. Bestuurders kunnen dan op voorhand gewaarschuwd worden, wanneer een ander voertuig zich in hun dode hoek bevindt, op een moeilijk zichtbare plaats gestopt is of hetzelfde kruispunt oprijdt. Ingenieurs van GM demonstreerden de huidige stand van zaken in het V2V-project met auto’s van Cadillac, Saab, Opel en Chevrolet op de terreinen van het “Centre de Formation pour Conducteurs S.A.� in Colmar-Berg (GH Luxemburg).

“Rijden is een erg complexe taak. Weten waar de andere auto is en waar hij heen gaat, kan even kritiek zijn als het eigen voertuig onder controle hebben,� aldus Hans-Georg Frischkorn, Executive Director, Global Electrical Systems, Controls & Software. “Met de V2V-technologie versterken we het bewustzijn van de bestuurder over zijn omgeving om de veiligheid op de weg te verbeteren, en dat zonder hem af te leiden en zeker zonder zijn controle te beperken. Het zesde zintuig vertelt bestuurders wat er rond hen gebeurt om ongevallen te helpen vermijden en de verkeersdoorstroming te bevorderen.�

Voor deze systemen gebruikt GM beproefde, betrouwbare componenten die deel uitmaken van het dagelijkse leven. De hardware bestaat uit een microprocessor, een GPS-ontvanger (Global Positioning System) en een W-LAN-module. De auto’s beginnen op enkele honderden meters van elkaar te communiceren en wisselen informatie uit zoals locatie, snelheid, acceleratie en rijrichting.

Vandaag de dag kunnen auto’s worden uitgerust met tal van veiligheidssensoren, waaronder radarsensoren die verbonden zijn met de remmen en het gaspedaal, assistentiesystemen om van rijstrook te wisselen en sensoren om andere weggebruikers in de dode hoek te detecteren. Met de complete V2V-technologie breidt GM de reikwijdte en dekking van de individuele sensoren aanzienlijk uit. Dat leidt tot een efficiëntere en betaalbare manier om de verkeerssituatie grondig te observeren en te evalueren.
Categorie:
Tag(s):