dinsdag, 4. september 2007 - 9:55

GM op weg naar een ‘Zero Emissions’ motor

Breda

Met de HydroGen4 stelt GM de vierde generatie van zijn brandstofceltechnologie voor. “Brandstofcelmotoren met waterstof als brandstof benadrukken het engagement van General Motors om de auto uit de milieudebatten te lichten en onze afhankelijkheid van aardolie te beperken�, aldus Carl-Peter Forster, President van GM Europe.

“De HydroGen4 wordt aangedreven door GM’s meest geavanceerde brandstofcelsysteem en vormt een belangrijke mijlpaal op de weg naar een competitieve, volledig emissievrije brandstofceltechnologie in de auto. Ten opzichte van zijn voorganger boekt de HydroGen4 een opmerkelijke vooruitgang op het vlak van dagelijkse bruikbaarheid, dynamiek en duurzaamheid.�

De GM HydroGen4 is de Europese versie van de Chevrolet Equinox Fuel Cell. Reeds in de herfst van dit jaar worden de eerste van deze brandstofcelprototypes op de Amerikaanse wegen losgelaten. Ze zullen deelnemen aan een uitvoerig test- en demonstratieprogramma. De voertuigen worden aan klanten gegeven zodat GM alle aspecten van hun gebruik van de auto en het tanken van waterstof kan bestuderen.

De bevindingen worden vervolgens in de verdere ontwikkeling gebruikt. Vanaf midden 2008 zullen er tien HydroGen4-voertuigen deelnemen aan dagelijkse tests in het kader van het Clean Energy Partnerschip (CEP) in Berlijn. In de tweede fase van CEP zullen klanten met diverse rijprofielen de brandstofcelvoertuigen continu testen om na te gaan hoe ze presteren in het dagelijkse verkeer.

De brandstofcel-stack van de HydroGen4 bestaat uit 440 in serie geschakelde cellen. Het hele systeem produceert een elektrisch vermogen van wel 93 kW. Met de hulp van een 73 kW/100 pk asynchrone elektromotor snelt de HydroGen4 in ongeveer 12 seconden van 0 naar 100 km/u. De voorwielaangedreven auto heeft een topsnelheid van ongeveer 160 km/u.

De HydroGen4 is ontworpen voor een levenscyclus van twee jaar/80.000 km en kan starten en stoppen bij temperaturen onder nul. Dat is een aanzienlijke vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger, de HydroGen3, en een belangrijke troef voor de dagelijkse bruikbaarheid van brandstofcelvoertuigen. Deze verbetering is mogelijk dankzij een intelligente combinatie van maatregelen, inclusief thermische isolatie, waterbeheer en werkingsstrategie.

De vierzitter biedt het comfort, de ruimte en het hoge veiligheidsniveau van de huidige modellen met klassieke aandrijving en beschikt over hoofd- en zijairbags voor bestuurder en passagier. Ook ABS, tractiecontrole en ESP zijn voorzien. De HydroGen4 heeft een tanksysteem met drie tanks met een druk van 700 bar, gemaakt van composietmateriaal in koolstofvezel. Die kunnen 4,2 kg waterstof bevatten, goed voor een actieradius van maximaal 320 kilometer.
Categorie:
Tag(s):