donderdag, 14. juni 2007 - 8:44

Ledenaantal Bibliotheek Almere stijgt

Almere

Bibliotheek Almere kan, in tegenstelling tot de landelijke afname van het aantal abonnementen, een stijging van het aantal leden melden. In 2004 stonden er 40.333 leden geregistreerd, in 2005 waren dat er 45.108 en in 2006 48.086. Ook het aantal uitleningen steeg: van 1.288.119 in 2004 naar 1.320.087 in 2005 en naar 1.336.675 in 2006. Overigens is de stijging van het aantal leden overeenkomstig met de groei van het aantal inwoners van Almere.

De grootste stimulans achter de groei van het aantal leden is het winkelconcept van Bibliotheek Almere. Frans Bergfeld, manager dienstverlening: “Juist vanwege de dalende ledenaantallen is sinds de jaren negentig de uniforme wijze waarop bibliotheken werkten in beweging. Bibliotheek Almere heeft hierop als reactie een nieuwe vorm van dienstverlening in het leven geroepen, waarmee zij ook toonaangevend wil zijn in Nederland: het winkelconcept. Hiermee stelt Bibliotheek Almere ‘customer intimacy’ centraal.�

Binnen het bestaande klantenbestand is in 2005 een onderzoek gehouden waarmee vijf klantsegmenten zijn gedefinieerd. Voor ieder klantsegment is een winkel ingericht. Op die manier is Bibliotheek Almere een warenhuis geworden met winkels die qua inhoud en presentatie op specifieke klantgroepen zijn gericht. Zo is er een ‘gele’ winkel te vinden die is gericht op de grootste klantgroep binnen de bibliotheek: vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 44 jaar, waarbij leesplezier het belangrijkste is. In deze winkels zijn de romans te vinden, evenals boeken over tuinieren, gezondheid, lekker eten en relaties. In de ‘blauwe’ winkel is lezen om informatie te vergaren de belangrijkste reden om een bezoek aan de bibliotheek te brengen. Een snelle service is voor deze groep een must. Ook is er een ‘groene’ winkel te vinden voor de reislustigen en klussers. De ‘aqua’ winkel is gericht op de kunst- en cultuurliefhebbers en de ‘rode’ winkel wordt voornamelijk bezocht door leden die de bibliotheek als een grote databank zien waarin zij op ontdekkingsreis gaan.

“De continu stijgende cijfers geven ons een indicatie dat we op de goede weg zijn. De vergelijking met de landelijke cijfers sterkt ons daarin�, aldus Frans Bergfeld. In de nieuwe bibliotheek, die medio 2008 haar deuren zal openen, wordt het winkelconcept nog verder doorgevoerd. De winkels krijgen dan ook namen die de doelgroepen nog verder moeten aantrekken. Ook houdt Bibliotheek Almere de vinger aan de pols door regelmatig een klantonderzoek uit te voeren.
Provincie:
Tag(s):