donderdag, 8. maart 2007 - 8:44

Maserati GranTurismo

Amsterdam

De compleet nieuwe en lang verwachte Maserati GranTurismo, ontworpen door Pininfarina, beleefde gisteren zijn wereldpremière tijdens de Autosalon van Genève. De gespierde Maserati GranTurismo is geschikt voor dagelijks gebruikt en staat borg voor een uitstekende handling, een sportief gevoel en een opwindende rijervaring. Maar de Maserati GranTurismo is ook een auto met aandacht voor comfort, materialen en details, biedt plaats aan vier inzittenden en een interieurruimte volgens de unieke Maserati-stijl.

Deze high-performance sportwagen met zijn plezierige rijeigenschappen beschikt over een 4.2 V8 motor met 405 pk bij 7.100 tpm en een maximumkoppel van 460 Nm bij 4.750 tpm. Daarvan is 75% al beschikbaar vanaf 2.500 omwentelingen. Zijn topsnelheid bedraagt 285 km/u en de GranTurismo accelereert vanuit stilstand in 5,2 seconden naar 100 km/u.

De gewichtsverdeling verhoudt zich tot 49% vóór en 51% achter. De versnellingsbak is een automaat met adaptieve technologie, waarbij de gangwisselingen worden aangepast aan de rijstijl en –omstandigheden.
De auto is 4.881 mm lang en heeft een wielbasis van 2.942 mm. De standaardgrootte van de wielen bedraagt 19 inch; 20 inch is optioneel beschikbaar.

Het dagelijkse genot om in de Maserati GranTurismo te zitten wordt gecreëerd door het feit dat bestuurder wordt omsloten door een innemend ontwerp dat plezierig is om naar te kijken en aan te raken vanwege het gebruik van hoogkwalitatieve materialen. Dat gevoel wordt nog verder versterkt door de aantrekkingskracht van het vakmanschap en de liefde voor details in de uitwerking.

Ook in de auto stelt de Maserati GranTurismo zijn inzittenden niet teleur. De ruime exterieurafmetingen worden binnenin voortgezet, waarbij de vier passagiers ook tijdens lange tochten op maximaal comfort kunnen rekenen.

De Maserati GranTurismo beschikt over een design met een sterke visuele impact, dat bedoeld is om concurrenten te overschaduwen:
· Het ontwerp is geïnspireerd op de lijnen van de Pininfarina Birdcage 75th concept car
· Stijl en afmetingen smelten samen in een volbloed en ultrasportieve body, zonder ooit te ver te gaan, terwijl de auto tegelijkertijd perfect geproportioneerd en elegant toont.

Plezier voor iedere dag:
· Meer ruimte achterin dan het gemiddelde in dit segment
· De achterstoelen zijn ontworpen om comfortabel plaats te bieden aan twee volwassen, zelfs op lange reizen, waardoor de auto een perfect voorbeeld is van Maserati’s idee voor een fantastische toerwagen.
· Prettig sfeer: een aantrekkelijk design en een brede reeks beschikbare materialen, zoals leer, houtsoorten en kleuren.

Kenmerkende bewoordingen om de stijl van het interieur pakkend samen te vatten zijn: modern, elegant, vakmanschap, sportief en leefbaar.

In de lengterichting wordt het interieur gescheiden door de tunnelconsole, die de beschikbare ruimte daardoor bijna ideaal verdeelt tussen de passagiers aan de linker- en rechterkant. Het dashboard ligt horizontaal en is aan de bovenkant voorzien van een decoratieve ‘V’-vorm, een opvallend kenmerk van het merk Maserati. Door de aandacht te verleggen naar het bovenste deel van het dashboard helpt dit het sportieve gevoel van een lage zitpositie te creëren.

De aandacht voor detail blijkt uit een aantal features, zoals de subtiele, verchroomde secties die op elegante wijze de knoppen op het dashboard en het stuurwiel decoreren, het handgestikte Drietand-logo op de hoofdsteunen, de Alcantara bekleding aan de achterkant van de schakelflippers, de lederen gordelbevestiging en de prachtig en hand-matig geconstrueerde lederen voorstoelen.

Het basismateriaal daarvoor is leder van Poltrona Frauâ, een prachtig voorbeeld van Italiaans vakmanschap, zowel wat betreft de hoge kwaliteit van het ruwe materiaal dat gebruikt werd als de traditionele technieken waarmee het leer bewerkt is. Het Poltrona Frauâ leer dat voor het interieur van de Maserati GranTurismo is gebruikt, is het resultaat van een zeer streng selectieproces om de hoogste kwaliteit en het plezierige contact met dit natuurlijke materiaal te waarborgen. De verfijnde processen die het leer ondergaat voegen extra duurzaamheid, sterkte en praktische bruikbaarheid toe aan de aantrekkelijke uitstraling en het zachte, kwaliteitsgevoel.

De natuurlijke achtergrond en het speciale proces dat voor de bewerking wordt gebruikt, een combinatie van originele mechanische handelingen en individueel vakmanschap, zorgen er voor dat het leer in de winter zacht en behaaglijk aanvoelt en koel en fris in de zomer. Bovendien beschikt het leer over de eigenschap waarbij het ouder worden van het leer de kwaliteit ervan eigenlijk extra benadrukt.

Adaptieve verlichting: nog een voorbeeld van de aandacht voor detail en innovatieve ideeën.

De effectiviteit van de dubbele xenonlampen waarmee de Maserati GranTurismo is uitgerust kan verder worden vergroot door de draaiende functie waardoor de verlichting van de rijrichting en omgeving verbetert. Daarmee neemt bovendien ook de rijveiligheid tijdens nachtelijke trips op zeer bochtige wegen verder toe.

De elektronische besturingsunit van het groot licht en dimlicht verwerkt direct de informatie met betrekking tot stuurreacties en de stuurhoek, evenals de rijsnelheid, en stuurt speciale elektromotoren aan die de lichtbundel draaien.

Maserati’s traditie op het gebied het Gran Turismo concept dateert van 1947, toen de onderneming met de drietand, reagerend op de vraag van haar klanten, tijdens de Autosalon van Genève haar eerste Gran Turismo, de A6, onthulde, ontworpen door het beroemde Pininfarina. Het was de eerste ‘road car’ van Maserati, waarvan het merk 58 exemplaren produceren. De auto werd door de automobielmedia geprezen vanwege zijn geavanceerde technologie en de avant-gardistische stijloplossingen.

Tien jaar later, in 1957 en opnieuw op de Autosalon van Genève, presenteerde Maserati haar eerste productie gran turismo, de 3500 GT. Dit was de auto die Maserati zou omdopen tot een volwaardige autofabrikant, waarbij de productie van auto’s voor de openbare weg prioriteit kreeg boven de racewagens. In zeven jaar tijd werden in totaal 1.983 exemplaren van de 3500 GT geproduceerd.

De naam van het nieuwe model – Maserati GranTurismo – is geen toeval. Opnieuw heeft het Maserati–Pininfarina team een prachtige auto gebouwd waarvan de constructie en de unieke en onnavolgbare stijl hem van de concurrentie onderscheidt.

Met de nieuwe Maserati GranTurismo gaat Maserati verder om haar productreeks te voltooien. Een richting die werd ingeslagen tijdens de NAIAS show in Detroit, waar Maserati afgelopen januari de Quattroporte Automatic introduceerde.

Maserati kiest Ferragamo

Maserati heft Salvatore Ferragamo, wereldwijd een toonaangevende naam op het gebied van de productie van luxueuze accessores, gekozen om de hoogstaande klasse van de compleet nieuwe GranTurismo tot uitdrukking te brengen in een stijlvolle bagageset, die vervaardigd is uit exclusieve, hoogkwalitatieve materialen.

De vijfdelige set, die voor iedere reissituatie zowel voor hem als haar perfect geschikt is, biedt tijdens het reizen volop vrijheid en veelzijdigheid: een grote koffer, een weekendtas, een beauty case, een pakkentas en een schoenendoos met een dubbele functie en een verwijderbare scheiding. Een geavanceerd ontwerp dat is geïnspireerd op de contouren van de radiatorgrille van de nieuwe GranTurismo, in een set die past bij zelfs de meest individualistische stijl. Deze set, die geheel naar wens wordt vervaardigd, is te bestellen in twee verschillende materialen en vier afzonderlijke kleuren.


EUROPEES DEBUUT VOOR DE QUATTROPORTE AUTOMATIC

Maserati ging 2007 van start met een significante productontwikkeling in de Quattroporte Automatic, die de geest van het Italiaanse vlaggenschip nu nog beter verwoordt. Deze uitvoering voegt een belangrijke ontwikkeling toe aan het buitengewone ontwerp van Pininfarina, waarvan de naam van de auto ook al het bewijs is: een compleet nieuwe, hydraulische 6-traps automaat van ZF die zorgt voor een soepele en vloeiende gang-wisselingen, terwijl hij tegelijkertijd borg staat voor snel schakelen en ononderbroken rij-comfort.

De nieuwe lay-out van de transmissie legt de nadruk op de progressieve vermogensafgifte van de Maserati V8 motor, vooral bij lage motorsnelheden, zonder het vermogen te beteugelen. De automaat heeft gezorgd voor radicale wijzigingen onder de motorkap, waar de motor, die direct herkenbaar is aan zijn blauwe cilinderkoppen, nu een wet-sump oliesysteem heeft in plaats van de dry-sump. Daardoor is ook de gewichtsverdeling aangepast, maar de nieuwe waarden (49% vóór – 51% achter) zijn nog steeds perfect in staat de prestaties van de auto tot uiting te brengen. Maserati biedt de mogelijkheid om handmatig te schakelen via flippers op de stuurkolom.

De Quattroporte Automatic, die naast de Quattroporte met de DuoSelect versnellingsbak wordt gevoerd, is ook in twee andere uitvoeringen leverbaar: de Executive GT, waarbij de nadruk ligt op luxe en comfort, en de Sport GT, voor een meer sportiever gevoel.


EEN SUCCESVOLLE PRODUCTREEKS

Naast de nieuwe GranTurismo en Quattroporte Automatic (ook in de Executive GT versie), toont Maserati in Genève de Quattroporte Sport GT met de DuoSelect versnellingsbak, met koolstofvezelafwerking in het interieur, 20 inch lichtmetalen velgen en aluminium pedalen. De Sport GT komt tegemoet aan klanten die meer georiënteerd zijn op rijcomfort.

Op de stand staat ook de GranSport, de auto voor diegenen die op zoek zijn naar hoge prestaties en snelheid. De succesvolle verkoopresultaten en de grote waardering van de media bewijzen dat deze auto een succesvol Maserati-model is.



2007 – TOENAME IN VERKOPEN EN BREAK-EVEN

Maserati’s verkoopresultaten in 2006 lagen in lijn met de verwachtingen. Ten opzichte van het jaar ervoor consolideerden de verkopen zich, waarbij 5.700 auto’s aan het verkoop-netwerk werden uitgeleverd, resulterend in een groei van 3%.

De continue lijn in de verkoopresultaten van de afgelopen twee jaar laat een fase van groei en stabilisatie zien, in voorbereiding op het ontwikkelingsmomentum van Maserati, dat in 2007 met een compleet vernieuwde productreeks komt en zichzelf een ambitieus doel heeft gesteld: het bereiken van de doelstelling van 7.000 afgeleverde auto’s.

De Verenigde Staten blijven wereldwijd de belangrijkste markt voor Maserati, met ongeveer 44% van de totale afzet (samen met Canada). Italië is opnieuw de op één na belangrijkste markt en blijft daarmee het Verenigd Koninkrijk en Duitsland voor. Japan, Zwitserland en Frankrijk volgen.
Maserati is nu in 58 landen en op vijf continenten vertegenwoordigd, via een distributie-netwerk met in totaal 253 verkooppunten. De meest recente, nieuwe markt voor Maserati is Bulgarije, terwijl India zeker de interesse van Maserati heeft gewekt voor de toekomst.

Eveneens belangrijk voor de groei en expansie van de onderneming is de samenwerking tussen Maserati en Alfa Romeo voor de productie van de 8C Competizione.


MASERATI ENGINEERING CERTIFIED

Maserati heeft een reconditioningprogramma ontwikkeld voor Quattroportes die door klanten zijn terugverkocht aan distributeurs bij de aanschaf van een Quattroporte DuoSelect 2007 of een Quattroporte Automatic. Maserati’s betrokkenheid bij haar distributienetwerk en haar klanten heeft er toe geleid dat de onderneming dit project heeft opgezet. Als onderdeel van dit nieuwe programma worden Quattroporte-modellen uit vroegere modeljaren geüpgrade naar hetzelfde technologische niveau als dat van de Quattroporte 2007. Het “Maserati Engineering Certified� programma zal de kwaliteit en marktwaarde van gebruikte Quattroportes aanzienlijk verhogen.

Met het “Maserati Engineering Certified� programma investeert Maserati overduidelijk in haar eigen auto’s, waardoor Drietand-kopers gegarandeerd op de beste Maserati kwaliteit kunnen rekenen, zowel voor nieuwe als gebruikte auto’s.


VAN FANGIO TOT HET HEDEN — DE SPORTIEVE SUCCESSEN GAAN DOOR

2007 is een belangrijk jaar voor Maserati – een jaar van belangrijke jubilea, niet alleen voor de serieproductiemodellen (3500 GT), maar ook op het gebied van racen.

Vijftig jaar geleden won Juan Manuel Fangio de F1 wereldkampioenschaptitel achter het stuur van de Maserati 250 F. Vandaag de dag is Maserati nog steeds een ster in de GT racerij. Het merk sloot het internationale FIA GT 2006 kampioenschap af met het winnen van de rijderstitel, met Andrea Bertolini en Michael Bartels, het teamkampioenschap, met het Vitaphone Racing Team, en met een tweede opeenvolgende overwinning tijdens de beroemde 24-uurs race op Spa. Bovendien won het Playteam, met Giambattista Giannoccaro en Toni Vilander, ook het Italiaanse GT kampioenschap.

Het doel voor 2007 is het voortzetten van deze overwinningencyclus, die begon met het debuut van de MC12 in 2004. Dit jaar zullen zes Maserati’s worden ingezet, die worden gerund door het Playteam, het Vitaphone Racing Team en JMB Racing.

Om de technologische prestaties en het enorme potentieel van Maserati als fabrikant van droomauto’s te onderstrepen, mag duidelijk zijn dat de MC12 Versione is afgeleid van de MC12 GT1, waarvan slechts twaalf exemplaren zijn geproduceerd.


OVEREENSTEMMING MET SHELL ALS TECHNISCH EN COMMERCIEEL PARTNER

Begin februari hebben Maserati S.p.A. en Shell International Petroleum Company Ltd, onderdeel van de Royal Dutch Shell Group, een wereldwijde technologische en commerciële samenwerkingsovereenkomst gesloten.

Als onderdeel van deze overeenkomst, die werd ondertekend door Maserati’s CEO Roberto Ronchi en Rob Miesen, (General Manager Mediterranean Sales Area voor de smeermiddelendivisie van Royal Dutch Shell), heeft Maserati Shell aangewezen als haar exclusieve, wereldwijde leverancier van smeermiddelen, speciale vloeistoffen en brandstof.
De overeenkomst benoemt Shell bovendien tot co-sponsor van Master Maserati, de rijopleiding waar Maserati-klanten en potentiële kopers leren hoe ze veilig met een high-performance auto kunnen rijden, en tot hoofdsponsor van internationale race-evenementen van Maserati.

Dit succesvolle duo, dat zich gesteund weet door de vaste traditie van succes op hun respectievelijke gebieden, deelt bovendien belangrijke doelstellingen, zoals een uitstekende service voor klanten en de trots in het combineren van innovatie als technologisch leider – kenmerken die deel uitmaken van de zakelijke strategieën van de beide nieuwe partners.
Categorie:
Tag(s):