zondag, 1. juli 2007 - 11:12

Mechanische zeebenen

Delft

Op dinsdag 3 juli presenteert de TU Delft in het Rijn-Schiekanaal in Delft het eerste prototype op ware grootte van de Ampelmann, een zesbenig platform op hydraulische cilinders, dat het mogelijk maakt op zee over te stappen van schepen op bijvoorbeeld boorplatforms of windmolens. Omdat het bovendek door de bewegende cilinders altijd stabiel blijft, kan de Ampelmann zelfs bij hoge golven gebruikt worden.

De Ampelmann is in 2002 bedacht en gepatenteerd door een team van Delftse onderzoekers, onder leiding van de toenmalige promovendus dr.ir. Jan van der Tempel. De techniek van het platform is geleend van de zes hydraulische cilinders die worden gebruikt om bewegingen na te bootsen in vliegsimulators.

Het platform blijft stilstaan door de bewegingen van het schip waarop het staat te meten en onmiddellijk te compenseren door de lengte van de zes cilinders aan te passen. Vanaf dit stilstaande dek kunnen onderhoudsmonteurs via een loopbrug veilig overstappen naar windmolens op zee, zelfs bij hoge golven.

De Ampelmann is in eerste instantie als schaalmodel ontwikkeld en getest. Nu is ook het prototype op ware grootte klaar. Dit platform is 5 x 5,5 x 5,6 meter groot en heeft een cilinderslag van 2 meter. Dit prototype is bij de TU Delft ontworpen en op de werf van Heerema Fabrication in elkaar gezet. Het wordt in juni in de Rotterdamse haven getest op een duwbak van de firma Smit. In de zomer van 2007 wordt de Ampelmann getest op de Noordzee, waar mensen van het schip gaan oversteken naar een vaste offshore constructie.

De Ampelmann is een project van de TU Delft dat financieel wordt ondersteund door het Ministerie van Economische Zaken, door een groot aantal Nederlandse bedrijven en door incubator YES!Delft van de universiteit en de gemeente. Het concept wordt na de testfase op de markt gebracht door een Delftse spin-off: The Ampelmann Company.
Provincie:
Tag(s):