vrijdag, 25. mei 2007 - 18:05

Meer fietsenstallingen voor Amsterdam

Amsterdam

Op vrijdag 25 mei heeft Amsterdam 350 extra fietsenstalplaatsen gekregen. Wethouder Herrema opende de veerpont achter het Centraal Station. De oude veerpont is in rode, zwarte en witte tinten beschilderd door dak- en thuislozen van de Stichting Streetcornerwork. Langs het fietspad, op de wand van de pont, is een kunstwerk te zien. Bas Köhler ontwierp dit typisch Amsterdamse tafereel met veel fietsers. Airbrush Studio Trojka spoot het ontwerp op de pont.

Op de veerpont passen 350 fietsen. Deze aantrekkelijke fietsgarage vormt een uitbreiding van de fietsenstallingen die al aanwezig waren rondom het Centraal Station. Aan de stadszijde staat al een tijd de veel gefotografeerde fietsflat. Onder de viaducten aan de west- en oostzijde van het station zijn 780 losse fietsenrekken geplaatst. Tot slot biedt het platform aan de westzijde van het pontplein plaats aan 1100 fietsen.

Wethouder Herrema zei in zijn toespraak gelukkig te zijn met het feit dat steeds meer mensen met fiets naar het Centraal Station komen. Daarnaast verwees hij naar de nationale fietsmaand als een gepast moment om meer fietsenstallingen te realiseren.

Deze uitbreiding van 350 plekken op een oude veerpont was mede mogelijk door intensief ruimtegebruik, waarbij een deel van de fietsen op de eerste verdieping geplaatst kan worden. Tot slot beloofde de wethouder binnenkort ook in de rest van de binnenstad meer fietsenstallingen te plaatsen.

Tekenaar Bas Köhler ontwierp voor deze fietsgarage een dwarsdoorsnede van Amsterdam. Het begint links met het Muziekgebouw aan ’t IJ, het Bimhuis en NEMO. Via de grachten, het paleis en het monument op de Dam, gaat de tekening als een verhaal verder met de magere brug en de Amstel. Aan de rechterkant is de Zuidas te zien, met de typerende kantoorgebouwen van de grote banken. Geheel aan de rechterkant zijn wat auto's in de file te zien, maar voor de rest zijn het fietsers die dit stadsbeeld bepalen.

Bij elke fietser kan de toeschouwer zijn eigen verhaal bedenken. Zoals bij de gehaaste vrouw met vissenkom achterop en kind in de aanhangwagen, bij de verliefde homo’s, of de koningin op weg naar het Paleis.

In een reactie zegt Köhler dat het voelde alsof er een cadeautje aan de stad werd gegeven toen het kunstwerk nog bedekt was met een groot wit doek. Na de onthulling zei hij dat het ‘een enorme kick’ geeft om te beseffen dat elke dag weer duizenden mensen dit werk zullen zien als ze langsfietsen of uit het Centraal Station naar de pont lopen.
Provincie:
Tag(s):