woensdag, 12. september 2007 - 19:31

Naakt om de CO2 uitstoot te verminderen

Amsterdam

Vijf werknemers van Lush Fresh Handmade Cosmetics lopen donderdag door de Kalverstraat als deel van een actie om het winkelpubliek aan te moedigen om ‘bloot’ te gaan door producten te kopen zonder verpakkingsmateriaal. Met deze actie wil Lush de aandacht vestigen op een groeiend probleem. Overbodige verpakkingen vind je in bijna elke winkel: fruit dat per stuk in plastic is verpakt of op plastic schaaltjes in de supermarkt. Het overbodige gebruik van plastic draagtassen en de bergen plastic flessen die we voor cosmetica gebruiken, dragen allemaal bij aan de groeiende milieucrisis.

De statistieken liegen er niet om: verpakking draagt bij aan 2% van alle broeikasgassen en plastic verbruikt 8% van de olievoorraad van onze planeet. Nederland produceert bijna 3 miljoen ton verpakkingsafval per jaar en een groot deel hiervan eindigt nog steeds als vuilnis. Het is nu tijd om onze verpakkingsverslaving aan te pakken!

Lush leidt de cosmetica industrie in haar streven om verpakkingsmateriaal te elimineren door ‘naakte’ onverpakte producten te verkopen die geen plastic flessen nodig hebben. Door het water weg te laten heeft Lush shampoos, conditioners, massagebars, body butters, bubble bars en zeep in vaste vorm ontwikkeld. In de stijl van een delicatessenzaak worden deze producten onverpakt aan de klant verkocht. Lush klanten hebben vorig jaar alleen al de fabricage, transport en afvoer van 3 miljoen plastic flessen voorkomen door te kiezen voor een shampoo bar in plaats van een product in een fles.
Categorie:
Tag(s):