donderdag, 15. november 2007 - 10:05

Nederlanders milieubewuster bij aankoop nieuwe auto

Den Haag

Steeds meer Nederlanders lijken afstand te doen van de gedachte dat een Sports Utility Vehicle (SUV), oftewel een PC-Hooftbak, hen gelukkiger zou maken ten opzichte van een milieu vriendelijkere auto.

Dinsdag drong het Milieu en Natuur Planbureau (MNP) nog aan om drastische maatregelen te nemen tegen de gevaren van uitstoot van broeikasgassen door het verkeer. Volgens het onderzoeksbureau is het vijf voor twaalf en moeten er o.a. snel zuinigere motoren op de markt komen. Uit een eigen rondvraag van de redactie van Blik op Nieuws.nl, blijkt dat de Nederlander zich steeds meer bewust wordt wanneer men overgaat tot het aanschaffen van een nieuwe auto.



Zo stelden wij de vraag aan 200 mensen, waarvan de helft vrouw, in Nederland welke auto ze op onze kosten zouden uitkiezen. Men kon een keuze maken tussen drie verschillende auto’s: een kleine milieuzuinige auto klasse A (bijvoorbeeld de Citoën C1, een middenklasser C of D (SUV) of klasse F en G (bijvoorbeeld een Ferrari). Wanneer men géén rekening hield met de nieuwwaarde van de auto, koos 60 procent van de ondervraagde voor de milieuvriendelijke kleine auto. 21 Procent koos puur op de sportiviteit van het model en de overige 19 procent zat graag hoog en stevig in het zadel.



Volgens Harald Bresser, woordvoerder van de Rai-vereniging, zien ook zij de laatste jaren een daling in de verkoop van zogenaamde milieuonvriendelijke ‘slurpbakken’. Zo is het A en B segment behoorlijk gestegen en doet het nog steeds goed. Het C label daalt significant. D blijft stabiel, dit komt vooral doordat fabrikanten met lichtere en zuinigere modellen op de markt komen. Het E- segment met de zogenaamde PC-Hoofbak daalt. Het F en G segment, dat alleen betaalbaar is voor de rijken, blijft stabiel.



Er lijkt volgens Bresser “steeds meer maatschappelijk besef te komen van misschien moet het maar met een iets minder grote auto�. Hij voegt hier nog wel aan toe dat fabrikanten steeds meer auto’s op de markt brengen die steeds milieuvriendelijker worden.



Op de tweedehands automarkt blijkt vooralsnog dat bij aankoop van een voertuig weinig of geen rekening wordt gehouden of een voertuig voldoet aan de ‘verwachte milieueisen’. Dit blijkt uit navraag bij de Bovag. Bedrijven die auto’s bestellen bij leasemaatschappijen blijken zich wel bewust te zijn in de aanschaf. Ook hier is er een toename naar de vraag in het kleine segment ‘groene’ voertuigen, aldus John Pies van ING- lease. Volgens Pies worden er steeds minder ‘slurpbakken’ besteld.



Donderdag blijkt uit een onderzoek van de Europese koepel van organisaties op het gebied van milieu, dat Duitse auto’s vervuilender en minder schoon zijn geworden. Franse en Italiaanse voertuigen stoten zo’n 140 gram CO2 uit per kilometer. Duitse auto’s daarin tegen stoten 180 gram uit. De grootste oorzaak hiervan is dat Duitse auto’s vaak groter en zwaarder zijn.
Categorie:
Tag(s):