donderdag, 1. februari 2007 - 15:59

Nieuw generatie diesel is slecht voor roetfilter

Amsterdam

De nieuwe generatie schonere dieselbrandstoffen, zoals vPower van Shell, zijn niet geschikt voor de open roetfilters. De nieuwe brandstof heeft een hogere verbrandings-temperatuur, waardoor het roetfilter zijn functie verliest. Daarbij produceren de nieuwe diesels meer kleine roetdeeltjes dan de oude generatie. Kleine roetdeeltjes zijn zeer
schadelijk voor de gezondheid.

Dat blijkt uit experimenten van dr. ir. Michiel Makkee, verbonden aan de TU Delft. Open roetfilters zijn roetfilters die gemonteerd worden op bestaande autos. De overheid propageert en subsidieert het gebruik en de aanschaf van dergelijke filters.

Makkees experimenten laten zien dat het roet van nieuwe generaties dieselbrandstoffen in roetfilters een hogere verbrandingstemperatuur nodig hebben dan de klassieke fossiele diesel. Hij vindt het niet verstandig om de huidige roetfilters in combinatie met de nieuwe brandstoffen te gebruiken. Toxicoloog Paul Scheepers van de Radboud Universiteit ziet een
gevaar voor de volksgezondheid. Roetdeeltjes zijn zeer reactief en kunnen eiwit- en DNA-schade veroorzaken, aldus Scheepers.

De nieuwe dieselbrandstoffen zijn volgens de producenten schoner dan de oude generatie. De roetmassa is immers fors lager dan in de oude fossiele versie en de brandstoffen zitten keurig onder de door de overheid gestelde normen. Toxicoloog Scheepers beaamt dat de roetmassa
lager is, maar waarschuwt voor het aantal kleine roetdeeltjes dat de nieuwe synthetische brandstoffen veroorzaken. Dat is volgens Scheepers vele malen groter.
Categorie:
Tag(s):