woensdag, 21. november 2007 - 20:29

Nieuwe technologie moet aantal vliegtuigcrashes doen dalen

Delft

Bij de TU Delft werd vandaag gedemonstreerd hoe verbeterde regeltechnieken de kans op vliegtuigongelukken kleiner kunnen maken. Zo werd de vlucht die in 1992 leidde tot de Bijlmerramp, nagebootst in een vluchtsimulator, met toevoeging van de nieuwe technologie.

De bijeenkomst in Delft was het sluitstuk van een onderzoeksproject van het internationale onderzoeksverband Garteur, waarin onder meer de TU Delft en het Nationaal Lucht-en Ruimtevaart Laboratorium NLR participeren, naar Fault Tolerant Control. Dit betreft technieken om beschadigde vliegtuigen langer in de lucht en beheersbaar te houden.

Sleutel daartoe is de verbetering van de regeltechnieken die de besturing van een vliegtuig mogelijk maken. De nu doorgevoerde verbeteringen zijn gebaseerd op de analyse van de vluchtdata van luchtvaart-ongevallen door het NLR. Daardoor is er een betere interpretatie van de gemankeerde toestand van het vliegtuig mogelijk.

Vandaag werden de verbeterde technieken gedemonstreerd aan een breed publiek. Realistische ongevalscenario’s werden als voorbeeld genomen, waaronder de Bijlmerramp. De scenario’s werden op de vluchtsimulator Simona van de TU Delft nagebootst waarbij deze keer de nieuw ontwikkelde regeltechnieken werden toegevoegd.

Uit deze en eerder gehouden simulatorexperimenten blijkt dat de nieuwe technieken het de piloot makkelijker maken om een dergelijk ernstig beschadigd toestel toch veilig aan de grond te zetten.

Overigens is de algemene verwachting dat de nieuwe technieken pas op de lange termijn kunnen worden ingevoerd. De verbeteringen konden de laatste jaren vooral worden gerealiseerd door de grotere rekenkracht van computers en de verdere ontwikkeling van de achterliggende wiskundige theorie. Volgens de TU Delft is er veel belangstelling, zowel vanuit de militaire als de civiele luchtvaart.
Categorie:
Tag(s):