dinsdag, 19. juni 2007 - 8:51

Nieuwe uitstraling van de Saab 9-3

Vianen

De nieuwe 9-3 is uiterlijk te herkennen aan het compleet nieuwe plaatwerk
vóór de A-stijl. Bij de Sport Sedan bijvoorbeeld is 70 procent van de
onderdelen en plaatwerkdelen aan de buitenkant nieuw. Zowel voor als achter zijn nieuwe bumpers en lichtunits gemonteerd. De Sport Sedan en Sport Estate zijn voorzien van nieuwe deuren en deurgrepen. Dorpelverbreders zijn voortaan op elke uitvoering standaard. Samen zorgen ze voor een zelfverzekerde en krachtige uitstraling.

Saabs nieuwe designstrategie laat moderne en klassieke Saab-thema’s
samenkomen in een vooruitstrevende en moderne uitdrukking van het
onderscheidende karakter van het merk.

De jongste evolutie van de Saab-grille is dieper en prominenter; de Aero X
conceptauto gaf al een voorproefje. De grille wordt vergezeld door nieuwe
koplampunits met helder glas en met een dunne, wenkbrauwachtige lichtstrip die de 9-3 nog beter als Saab herkenbaar maakt. Deze lichtunits lopen rond de hoeken van de carrosserie en eindigen in een oplopende lijn – een verwijzing naar de 9-5 en het oermodel van de Saab 900. Het vleugelmotief van de grille, dat verwijst naar de historie van Saab als vliegtuigbouwer, is natuurlijk behouden gebleven.

De achterzijde van de Sport Sedan en de Cabriolet zijn voortaan voorzien
van lichtunits achter wit rookglas. De bumpers zijn voller van vorm, met
mooie gebogen en ononderbroken oppervlakken. De kofferdeksels van alle
varianten zijn getooid met een matchromen sierstrip met geïntegreerde
badge, net als de Sport Estate Vector/Aero al had.

Door het monteren van plattere ruitenwissers is het windgeruis afgenomen. Er is keus uit nieuwe lichtmetalen wielen, waaronder een uitvoering in 18 inch diameter, die voor alle varianten – behalve de 1.8i – als optie leverbaar is. Twee nieuwe kleuren, waaronder het Snow Silver metallic van de Aero X, zijn toegevoegd aan het kleurenpalet.

Saab XWD is een nieuw actief vierwielaandrijvingssysteem dat is ontworpen voor een optimaal weggedrag en betere stabiliteit in alle situaties. Het systeem is standaard in combinatie met de 2.8 V6 turbomotor met 280 pk (206 kW), die op zijn beurt leverbaar is in de Aero-uitvoeringen van de 9-3 Sport Sedan en Sport Estate. De trekkracht van de motor is met 15 procent toegenomen tot 400 Nm om de betere tractie volop te benutten. De V6 is te koppelen aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zesbak automatische transmissie. Saab XWD omvat twee noviteiten: het preventief inschakelen van de achterwielen voor optimale tractie en een actief sperdifferentieel achter (eLSD) dat een variabele verdeling van de trekkracht tussen de twee achterwielen mogelijk maakt.

Saab XWD is een volautomatisch systeem dat ingrijpt als het nodig is en tot 100 procent van de trekkracht naar de voor- of de achterwielen kan sturen. Het zorgt voor een veilig en betrouwbaar weggedrag op wegen met weinig grip en geeft de rijervaring in de Saab 9-3 Aero een extra sportieve dimensie op welke weg dan ook. Doordat de aandrijfkrachten heel nauwkeurig verdeeld worden tussen de voor- en achteras, hoeft het ESP minder gas- of remingrepen te verrichten. Daardoor is de bestuurder beter betrokken bij het rijden.

De aansturing van het systeem werkt in harmonie met de modules van de
motor, de transmissie en ABS en ESP. De hardware bestaat uit een Power
Take-off Unit (PTU) in de eindoverbrenging op de vooras, die trekkracht van
de motor door een aandrijfas naar de Rear Drive Module (RDM) stuurt. Daarin is een Torque Transfer Device (TTD) en een optioneel elektronisch gestuurd Limited Slip Differential (eLSD) opgenomen. Zowel TTD als eLSD zijn natte meerplaatskoppelingen van Haldex.

Bij acceleratie vanuit stilstand wordt TTD ingeschakeld als de
koppelingsplaten onder hydraulische druk samengedrukt worden – en daarmee het RDM inschakelen. Deze preventieve functie is een belangrijke
verbetering ten opzichte van bestaande techniek en vereist de detectie van wielslip voordat TTD in actie komt. Het zorgt bovendien voor maximale
tractie op het moment van wegrijden en een vloeiende, krachtige acceleratie vanuit stilstand.
Categorie:
Tag(s):