woensdag, 14. februari 2007 - 16:14

NS presenteert Spoorboekje 2008

Utrecht

De NS heeft haar plannen voor de dienstregeling 2008 in grote lijnen gereed en maakte ze woensdagmiddag bekend. Met deze dienstregeling, die op 9 december 2007 ingaat, heeft de vervoerder de volgende stap gezet op weg naar verbeteringen in 2009. Per saldo krijgen tienduizenden reizigers vanaf eind 2007 te maken met betere reismogelijkheden, aldus de NS.

NS draagt met dit verbeterde aanbod verder bij aan het bereikbaar houden van Nederland. De voorstellen zijn ter advisering voorgelegd aan de consumentenorganisaties, verenigd in het LOCOV.

De veranderingen in 2008 worden vooral mogelijk door het gereedkomen van nieuwe spoorweginfrastructuur: derde perron Hilversum, nieuwe perrons Sloterdijk Hemboog,
Hogesnelheidslijn en Betuweroute.

Verder worden veranderingen voorbereid naar aanleiding van de ervaringen met en de reacties op de dienstregeling die op 10 december 2006 is ingevoerd. Een korte samenvatting:

West-Friesland wordt opgenomen in het Intercitynetwerk. Er gaan 2x per uur (in de spits 4x per uur) Intercity’s rijden die tussen Enkhuizen en Hoorn overal stoppen en dan als
Intercity naar Amsterdam Centraal rijden. En 2x per uur Sprinters van Hoorn Kersenboogerd naar Schiphol - Hoofddorp, die overal stoppen, ook op het nieuwe
station Purmerend Weidevenne en langs de nieuwe perrons op de Hemboog bij Amsterdam Sloterdijk.

Hilversum wordt Intercity station. Voortaan stoppen hier de Intercity’s uit Groningen/Leeuwarden/Enschede/Berlijn naar Duivendrecht – Amsterdam Zuid – Schiphol v.v. en de Intercity’s Deventer – Amersfoort – Amsterdam Centraal v.v.
Overstappen tussen deze treinen wordt gemakkelijk: gewoon het perron oversteken, in plaats van trappen lopen in Amersfoort.

De huidige Sneltrein tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal wordt een Sprinter. Hierdoor krijgen de stations Hilversum Noord, Bussum Zuid, Diemen en Amsterdam
Muiderpoort 4 treinen per uur.

In 2009, als de hogesnelheidstreinen hun volledige dienstregeling rijden, kunnen de Intercity’s uit Noord- en Oost-Nederland en Berlijn doorrijden naar Leiden en Den Haag
Centraal.

In Den Haag gaan van NOI 2 maal per uur Sneltreinen Breda –Rotterdam – Haarlem Amsterdam stoppen, voor een betere overstap op stoptreinen en op RandstadRail. In 2009, als de hogesnelheidstreinen hun volledige dienstregeling rijden, wordt Laan van NOI opgenomen in het Intercitynetwerk.

In overleg met de provincie Zeeland is besloten alle negen stations in Zeeland 2x per uur te gaan bedienen met een Intercity Vlissingen – Rotterdam – Amsterdam.

In 2008 is er ruimte gereserveerd om de eerste treinen van High Speed Alliance over de hogesnelheidslijn te rijden: 1x per uur Amsterdam – Breda en 1x per uur Amsterdam – Brussel. Met een snelheid van 160 km/h bedraagt de reistijdwinst 40 minuten.

De provincie Noord-Brabant wil graag een aansluiting op het NS Nachtnet. en heeft daar een financiële bijdrage voor over. Het is de bedoeling dat in de nachten volgend op
donderdag, vrijdag en zaterdag het NS Nachtnet wordt verlengd van Utrecht naar ’s-Hertogenbosch en Eindhoven en van Rotterdam via Dordrecht naar Breda, Tilburg en
Eindhoven. Realisering van dit plan hangt af van de beschikbaarheid van de sporen in de nacht, wanneer ook goederenvervoer en onderhoud ruimte opeisen.

Het is de NS gelukt om de brugopeningen van de IJsselbrug bij Zwolle aan te passen. Hierdoor kan enige minuten rijtijdwinst geboekt worden tussen Amersfoort en Zwolle. Dit maakt het mogelijk de aansluiting in Zwolle naar Kampen te verbeteren.

Ook wordt de reistijd naar Noord-Nederland korter.
De NS gaat er van uit dat voldoende goederentreinen van de route Rotterdam – Utrecht – Arnhem – Duitsland ‘verhuizen’ naar de Betuweroute; dan kunnen de Intercity’s Leiden – Utrecht 3 minuten rijtijdwinst boeken tussen Woerden en Utrecht Centraal.

Deze voorstellen voor het Spoorboekje 2008 leveren per saldo voor zo’n 50.000 treinreizigers kleine of grotere verbeteringen op.
Provincie:
Tag(s):