De lichte daling in het ondernemersvertrouwen ontstaat vooral door de ontwikkelingen van de omzet, export en investeringen. Het consumentenvertrouwen daarentegen daalt door negatieve berichtgeving met betrekking tot aandeelkoersen en de miljoenennota.
De Limburgse consument is trots op typisch Limburgse producten als asperges, appelstroop, bier, vlaai en zuurvlees. Het Limburglabel doet het dan ook goed bij levensmiddelen en drank van eigen bodem. De waarde van het Limburgse product wordt omschreven als traditioneel, ambachtelijke bereid en lekker van smaak. Bij duurzame consumptiegoederen hecht de gemiddelde Limburgse consument echter geen waarde aan het land van herkomst.
Volgens de Limburgse ondernemers is er voor de nieuwe Kamer van Koophandel Limburg een belangrijke rol weggelegd met betrekking tot het creëren van eenheid, het lobbyen en het behartigen van belangen binnen de provincie. De Kamer van Koophandel moet de economische ontwikkeling in de eigen regio en de euregio verder stimuleren. Verder kennen de ondernemers een hoge prioriteit toe aan het terugdringen van wet en regelgeving.
Dit zijn de belangrijkste uitkomsten uit de derde meting van de Barometer van de Economie in Limburg (BEL) die gehouden is in september 2007. De BEL is een initiatief van de Kamer van Koophandel, de Limburgse Werkgevers Vereniging, MKB Limburg, LI Radio en Televisie, Flycatcher Internet Research en Etil.
woensdag, 3. oktober 2007 - 11:56
Ondernemers-vertrouwen in Limburg hoog
Venlo
Het ondernemersvertrouwen is in het derde kwartaal van 2007 lager dan in het tweede kwartaal. Ondanks deze daling blijft het ondernemersvertrouwen in Limburg hoog. Met het consumentenvertrouwen staat het slechter gesteld, wat vooral te wijten is aan de berichtgeving rond de derde dinsdag van september over de hogere belastingen en dalende koopkracht. Dit blijkt uit de resultaten van de Barometer van de Economie in Limburg (BEL) over het derde kwartaal.
Provincie:
Tag(s):