dinsdag, 13. november 2007 - 9:10

Online communities populair door nieuwsgierigheid

Amsterdam

De meeste mensen sluiten zich aan bij een community uit nieuwsgierigheid, zo blijkt uit een onderzoek van HCC. Ruim 60% van de ondervraagden is aangesloten bij een of meer netwerksites. Vooral de communities van Schoolbank.nl en Hyves zijn populair.

HCC vroeg bijna 2000 leden naar hun mening over virtuele communities. Op profielpagina's van communities wordt regelmatig persoonlijke informatie vrij gegeven. Deze informatie is veelal te bekijken door anderen.

Een ruime meerderheid (59%) van de respondenten ervaart het als vervelend dat persoonlijke gegevens zichtbaar zijn voor anderen en voert daarom zo min mogelijk informatie in. Desondanks heeft bijna driekwart van de ondervraagden nooit ervaren dat er misbruik van de persoonlijke informatie wordt gemaakt.

Een meerderheid van de leden bezoekt de site van de community waarbij ze zijn aangesloten slechts sporadisch en houdt zich weinig met de betreffende site bezig. Ruim 20% ziet deelname aan een digitale gemeenschap als een verrijking van sociale contacten.
Categorie:
Tag(s):