dinsdag, 28. augustus 2007 - 12:20

Ook bewoners zorgcentra kunnen identiteitskaart 'thuis' aanvragen

Sittard-Geleen

De gemeente Sittard-Geleen en Orbis medisch en zorgcentrum hebben maandag 27 augustus de samenwerkingsovereenkomst “identiteitskaart aan huis’ ondertekend. Alle bewoners van de Orbis Zorgcentra binnen de gemeente kunnen vanaf 1 september 2007 hun aanvraag voor een identiteitskaart indienen in hun eigen woon/zorgcentrum. Door deze extra service wordt het voor deze bewoners eenvoudiger om te kunnen (blijven) voldoen aan de wettelijke legitimatieplicht, zo meldt de gemeente.

“Bewoners van zorginstellingen zijn vaak niet of nauwelijks in staat om zelf hiervoor naar het gemeentehuis te komen. En daarom komen wij naar de zorginstelling� zo zegt wethouder Ingrid Widdershoven. De gemeente wil de dienstverlening aan de klant verbeteren en professionaliseren. Daar hoort ook bij het leveren van maatwerk aan speciale doelgroepen.

De overeenkomst regelt de werkafspraken tussen de gemeente en Orbis. De medewerker van Burgerzaken neemt op locatie de aanvraag voor een identiteitskaart in ontvangst. Een contactpersoon van de aanvrager helpt mee met het vooraf inleveren van een pasfoto, de betaling van de legeskosten én het naderhand ophalen van de nieuwe identiteitskaart bij het gemeentehuis.

De gemeente heeft onlangs een gelijksoortige overeenkomst afgesloten met de Vivantes Zorggroep en de Penitentiaire Instelling de Geerhorst.
Provincie:
Tag(s):