donderdag, 12. juli 2007 - 19:46

Opmars digitale tv zet door

Amsterdam

Het aantal huishoudens dat gebruik maakt van digitale televisie, is opnieuw toegenomen. In het tweede kwartaal van 2007 stapten ruim 300.000 huishoudens over op digitale tv. Daarmee maakt 28 procent van de Nederlandse huishoudens inmiddels gebruik van digitale tv. Een verdere groei van digitale tv komt niet zozeer voort uit de spontane vraag van consumenten, maar vanuit de specifieke pakketten die aangeboden worden. Dit blijkt uit het onderzoek Consumer Insights ICT van de afdeling Technology van TNS NIPO, onder 30.000 Nederlandse huishoudens.

Ongeveer twee miljoen Nederlandse huishoudens kijken naar digitale tv. Na een enorme groei in 2006 leek de opmars van digitale tv in het eerste kwartaal van 2007 te stabiliseren. Terwijl er in het derde kwartaal van 2006 nog 400.000 huishoudens over gingen op digitale tv, waren dit er in het eerste kwartaal van 2007 nog slechts 40.000. Maar nu zet de opmars van digitale tv dan toch door.

In 2006 profiteerde UPC nog het meest van de groei van digitale tv, maar in 2007 kloppen concurrenten nadrukkelijk aan de deur. Met name @Home, Casema en KPN, samen goed voor ongeveer 75 procent van de nieuwe digitale tv-kijkers, timmeren aan de weg. Dit komt onder andere door kortingen op abonnementskosten, speciale acties met derden als de ANWB, en goedkope of zelfs gratis decoders en ontvangers. Met name dat laatste is belangrijk, omdat in 2006 bleek dat de door UPC gevolgde strategie, waarbij de decoder gratis wordt aangeboden, erg succesvol was. Betalen voor een decoder vormt immers een drempel bij het overstappen.

Groei digitale tv steeds meer bepaald door aanbod pakketten
Nu de eerste enthousiastelingen zijn overgestapt op digitale tv, kunnen we steeds meer spreken van een 'push-markt': niet zozeer de vraag van consumenten zelf zorgt voor de groei, maar juist de stroom van aangeboden pakketten. Onder de 3,5 miljoen Nederlandse huishoudens met internet maar zonder digitale tv is onderzocht in welke mate men van plan is over te stappen naar digitale tv. Slechts vijf procent geeft spontaan aan dit van plan te zijn. Wanneer concrete pakketten van aanbieders worden voorgelegd, van zowel kabelmaatschappijen als andere aanbieders, groeit de interesse naar vijftien procent. Tweederde van deze groep spreekt daarbij een voorkeur uit voor Digitenne van KPN.
Categorie:
Tag(s):