zaterdag, 20. januari 2007 - 21:16

Presentatie schaalmodel Syntus LINT treinstel

Winterswijk

Op 20 januari heeft Bert Heyerman van Heyerman Modelbouw uit Winterswijk het eerste exemplaar van de Mehano Alstom Lint 41 "Syntus" modeltrein uitgereikt aan de directie van Syntus en GOLS / HSA. Onder grote belangstelling van genodigden en pers werd het model overhandigd aan de directie van de Syntus.

Als tegengebaar van Syntus krijgen de eerste kopers van de trein een gratis dagtoerkaart aangeboden, zodat men ook in het echt van de trein kan genieten.

Hierna viel de beurt aan de stichtingen GOLS (Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij) en HSA (Stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek) waarvoor Remco Hijink uit handen van de heer Heyerman het model inclusief certificaat kreeg overhandigd.

Het model is in een oplage van 600 exemplaren gefabriceerd door Rocky Rail uit België. De firma Fleischmann heeft aangekondigd ook een dergelijk model te zullen gaan fabriceren, alleen is deze veel gedetaileerder en dus ook duurder.

Arjan Ligtenbarg, schrijver van een boek over het spoorwegverleden in en rond Winterswijk, stond nog even stil bij het verleden van het spoor in Winterswijk.

Op 9 augustus 1878 kwam de Lokaalspoorwegwet tot stand, waarmee aanleg van goedkopere lijnen mogelijk werd. De wet regelde namelijk een eenvoudiger beveiliging en een lagere asdruk. Baanwachterswoningen met bijbehorend personeel waren niet langer verplicht op lokaalspoorwegen, waarbij de maximale snelheid echter op 30 km/h werd gesteld.

De Twentse textielfabrikanten waren gebaat bij een spoorlijn tussen Winterswijk – Groenlo – Eibergen – Neede – Haaksbergen – Hengelo/Enschede. Onderling werd een comité opgericht dat de komst van spoor naar Enschede moest bevorderen. Hoewel de fabrikanten felle concurrenten van elkaar waren, werkte men goed samen en werd veel tijd in de ontwikkeling gestoken.

Op 18 juni 1881 richtte Jan Willink de GOLS op. De GOLS zou twee hoofdlijnen gaan exploiteren, met twee zijlijnen. Door de komst van aardgas was de kolenhandel in Nederland ingestort waardoor Winterswijk de sleutelpositie als groots treinstation heeft verloren. De opkomst van de autobussen deed de trein ook niet veel goeds. Echter door de komst van Syntus zit het spoorwegwezen in Winterswijk weer in een stijgende lijn.

Na alle lovende woorden werd het tijd om op gemak het model te bekijken en om te genieten van een heerlijk stuk Syntus LINT gebak.
Provincie:
Tag(s):