dinsdag, 6. februari 2007 - 19:34

Prijzenoorlogen supermarkten horen bij beleid

Amsterdam

De supermarktoorlog heeft nog altijd de interesse van twee op de drie consumenten. Ook treedt er een soort gewenning op: bijna de helft van de Nederlanders (47%) denkt dat prijsverlagingen onderdeel zijn geworden van het beleid van supermarkten. Met het switchen van de ene naar de andere supermarkt, als gevolg van het dalende verschil in prijzen tussen supermarkten, valt het echter wel mee. In tijden van prijzenoorlog switcht ruim een derde van de Nederlanders van supermarkt (35%), maar blijft 39 procent van de bevolking trouw aan de eigen supermarkt. De afdeling Retail van TNS NIPO vond het tijd om inzicht te geven in de huidige stand van zaken.

Nederlanders rekenen zich niet meteen rijk bij prijsverlagingen. Bijna de helft van de consumenten (48%) denkt dat een prijsverlaging in het ene deel van het assortiment een prijsverhoging in een ander deel tot gevolg heeft. Een kwart van de Nederlanders is van mening dat, doordat de prijzen tussen de verschillende supermarkten steeds meer naar elkaar toe trekken, het niet veel meer uitmaakt bij welke supermarkt de dagelijkse boodschappen gedaan worden. De helft (51%) is het hier niet mee eens en vindt dat het, ondanks de dalende prijzen, nog steeds uitmaakt waar men 'boodschapt'.
Het is niet zo gek dat supermarkten stunten met productprijzen, want voor twee op de drie Nederlanders (66%) is de prijs van artikelen nog steeds de belangrijkste factor bij de keuze voor een supermarkt. Wanneer een supermarkt de prijzen van vele artikelen met enkele procenten verlaagt, vindt driekwart van de consumenten dat hun eigen supermarkt deze verlaging moet volgen.

Overigens merkt slechts 39 procent van de Nederlanders duidelijk verschil in de portemonnee als hun vaste supermarkt de prijzen heeft verlaagd. Zeventien procent van de Nederlanders merkt zelfs niets van de prijsverlagingen.
Categorie:
Tag(s):