maandag, 22. oktober 2007 - 12:01

ProRail en NS nemen herfstmaatregelen

Utrecht

Om hinder voor treinreizigers door gladde sporen te voorkomen, nemen ProRail en NS dit najaar weer veel maatregelen. Platgereden blaadjes en vocht zorgen in de herfstperiode voor gladde sporen en kunnen vertraging en uitval van treinen veroorzaken. Vanaf medio oktober tot eind november is de kans op gladde sporen door blaadjes op de rails het grootst. ProRail en NS werken nauw samen in de aanpak van de gladde sporen.

Om gladde sporen te voorkomen wordt op trajecten waar veel gladheid voorkomt Sandite aangebracht op de sporen. Sandite is een gel met zand en metaaldeeltjes. Door de gel op de rails te spuiten wordt het gladde laagje kapot gereden en wordt de rails stroever. De gel wordt aangebracht door een installatie die door ProRail in zes NS-treinen is ingebouwd en die op bepaalde, vooral bosrijke, trajecten rijden. Nieuw dit najaar is dat een computer de bediening volledig automatisch doet. Door middel van GPS wordt de locatie bepaald waar de gel op de sporen moet worden gespoten.

Wanneer machinisten merken dat sporen glad zijn, wordt ProRail daarvan op de hoogte gebracht. Om te voorkomen dat stoppende (remmende) treinen door de gladde sporen voorbij een perron glijden en de direct hier achterliggende overweg berijden zonder dat de overwegbomen zijn gesloten, stelt de treindienstleider de ‘doorschakeling’ in. Hierdoor is de overweg gesloten en kunnen er geen aanrijdingen met het wegverkeer plaatsvinden. Dit betekent dat in de herfstperiode spoorwegovergangen langer gesloten kunnen zijn.
Provincie:
Tag(s):