zondag, 7. oktober 2007 - 11:25

Raikkonen wint in China, drama voor Hamilton

Lewis Hamilton is nog geen wereldkampioen, door een persoonlijke fout bezweek de Brit onder de druk om wereldkampioen te kunnen worden. Raikkonen en Alonso profiteerden optimaal van de blunder van Hamilton tijdens de race die wederom niet op een droog circuit werd verreden. Verrassend was de prestatie van Vettel, die eindigde op de vierde positie.

De regen viel in China naar beneden vlak voor de start van de race, de reden voor vele coureurs om te starten op de intermediate-band. Terwijl de regen harder naar beneden begint te vallen rijden de coureurs richting de startpositie.

De race gaat van start. Alle toppers komen goed weg en Alonso haalt Massa in, dat twee bochten later weer ongedaan wordt gemaakt. Toyota-coureur Schumacher is de eerste bochten niet veilig doorgekomen en rijdt achter de Spykers. Barrichello en Davidson spinnen na een ronde racen op een redelijk vochtig circuit in Sjanghai.

Vettel en Liuzzi hebben beide een goede start gehad, de jonge Duitse Scuderia Toro Rosso-coureur is van zijn zeventiende positie naar de twaalfde geklommen. Liuzzi rijdt op zijn beurt op de zevende positie. De Spykers draaien slechte rondetijden omdat ze op de verkeerde regenband zijn gestart, Sutil en Yamamoto verliezen tien seconden per ronde op raceleider Hamilton.

In de vijfde ronde haalt Rosberg de Renault-coureur Fisichella in, ook Wurz wordt geslachtofferd door de jonge Duitser. Vooraan het veld is het Hamilton die rustig weg rijdt van Raikkonen, Massa en Alonso. Coulthard doet het goed op een voorlopig vijfde plaats.

In de zevende ronde wordt de foute beslissing van de Spyker-coureurs teniet gedaan. Beide coureurs maken een pitstop om naar andere banden te switchen. Intussen rijdt Liuzzi knap voor de beide BMW Saubers, de Italiaan heeft geen moeite met de aanvallen van de Duits-Zwitserse renstal. Als het even droog lijkt te zijn, komt de voorspelling binnen dat het binnen drie minuten weer gaat regenen. In ronde dertien is het afgelopen voor Super Aguri-coureur Davidson, hij moet zijn bolide naast het circuit parkeren in de ronde na zijn pitstop. Rosberg haalt voor plaats dertien Honda-rijder Button in.

De eerste pitstop wordt gemaakt door de virtueel wereldkampioen Hamilton, de McLaren-coureur belooft een goede pitstop en wisselt geen banden. Hij komt terug op de vierde plaats, direct voor Coulthard. In de zeventiende ronde maakt Ferrari zich klaar voor de pitstop van Massa, die volgt een aantal seconden later. Massa valt terug tot achter Liuzzi, op de zesde plaats. Alonso maakt zijn pitstop een ronde later, hetgeen aangeeft dat Raikkonen gisteren een erg sterke kwalificatie reed. Massa komt voor Alonso terug de baan op. Sutil spint in zijn Spyker, maar hij kan zijn weg vervolgen. Dan maakt Raikkonen zijn pitstop, ook voor de Fin zijn geen nieuwe banden noodzakelijk. De Ferrari-coureur haalt het net niet ten opzichte van Hamilton maar heeft wel een seconde dicht gereden.

Schumacher spint na een touché met Liuzzi, na veel plaatsen te hebben verloren gaat hij door op het circuit in Sjanghai. Wurz wisselt tijdens zijn pitstop naar de zachte droogweerband, hij noteert frappant genoeg meteen de snelste raceronde. Ook Webber wisselt naar deze band.

In de zevenentwintigste ronde probeert Alonso in zijn McLaren Massa in te halen, dat lukt, waarna de Ferrari-coureur meteen zijn pitstop maakt en naar andere banden wisselt. Opeens gaat het weer regenen in China. De mannen die op de slicks naar buiten reden hebben enorme problemen met de grip. Sutil kan zijn Spyker niet op de baan houden en crasht, ook Schumacher heeft moeite met zijn Toyota op het asfalt te houden. Hamilton schiet te ver naar buiten en de virtueel wereldkampioen maait over het gras, Raikkonen kan de jonge Brit bijna inhalen.

In de achtentwintigste ronde pakt Raikkonen de leiding af van Hamilton. Beide coureurs maken een fout in bocht negen door te laat te remmen maar de Fin zat in de beste situatie om Hamilton in te halen.

Hamilton lijkt problemen te hebben met zijn achterband. Hij gaat zijn pitstop maken en dan maakt de McLaren-coureur zijn eerste fatale fout van het seizoen. Door problemen met grip schiet hij door tot in de grindbak en blijft daar staan ondanks verwoede pogingen om eruit te komen. Hamilton valt uit en kan zijn titelaspiraties voorlopig in de ijskast zetten. Door de pitstops van Raikkonen en Alonso ligt Kubica nu aan de leiding. Lang kan de Pool niet genieten van zijn eerste positie, hij valt uit en parkeert zijn auto in de buurt van die van Hamilton.

Met nog eenentwintig ronden te gaan besluit Button om Vettel in te halen, de Honda-rijder pakt de vierde positie over. De leider in de race is op dat moment Raikkonen, met direct achter hem Alonso. Een aantal verrassingen in de punten zijn op dat moment Vettel, Button, Wurz en Liuzzi.

Met nog twaalf ronden te gaan zet Raikkonen de snelste raceronde neer en loopt hij weg bij Alonso, waardoor hij als er wordt afgevlagd naar de honderd punten gaat. Opvallend is de prestatie van Vettel, startend vanaf de zeventiende positie is de jongeling opgeklommen naar de vierde positie en heeft zelfs uitzicht op een podiumfinish.

Met nog vier ronden te gaan lijkt het resultaat vast te liggen. Raikkonen zal gaan winnen met op ruim tien seconden Alonso en daarachter weer Massa. Vettel en Button doen het goed met een vierde en vijfde plaats. Alleen Kovalainen en Coulthard vechten nog om het laatste puntje.

Raikkonen wint de race onbedreigd, direct daarachter eindigen Alonso en Massa. Vettel eindigt op een fantastische vierde positie, waardoor Scuderia Toro Rosso in het kampioenschap voorbij gaat aan Spyker, Super Aguri en Honda omdat ook Liuzzi punten scoort. Button pakt een eveneens knappe vijfde plaats, hij degradeert zijn teamgenoot Barrichello die als vijftiende eindigt. Liuzzi, Heidfeld en Coulthard delen de punten.

Over twee weken in Brazilië volgt de beslissing in het wereldkampioenschap Formule 1.
Categorie:
Tag(s):