zaterdag, 13. oktober 2007 - 9:52

Reizigers veel beter te spreken over NS

Utrecht

Steeds meer treinreizigers geven NS een ruime voldoende. Vooral over het op tijd rijden zijn de reizigers duidelijk beter te spreken dan de afgelopen jaren. In het afgelopen kwartaal gaf 51% van de reizigers een 7 of hoger voor op tijd rijden. Dat is een opvallende stijging: in het derde kwartaal van 2006 was dat nog maar 44%, en dat was al de hoogste score in jaren.

Dat blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek, dat elk kwartaal wordt uitgevoerd in opdracht van het ministerie, consumentenorganisaties en NS. In het derde kwartaal gaf 74% van de reizigers NS een 7 of hoger als algemeen oordeel. NS scoort altijd het beste in het derde kwartaal. Door de vakanties zijn er minder reizigers, en in de zomer veroorzaakt het weer zelden problemen. Maar ook vergeleken met het derde kwartaal 2006 is de klanttevredenheid duidelijk gestegen.

Over bijna alle aspecten zijn meer treinreizigers tevreden. De tevredenheid over de beschikbaarheid van een zitplaats stijgt niet, maar blijft hoog op 79%. De grootste toename van het aandeel tevreden reizigers is te zien bij het op tijd rijden. In december 2006 heeft NS een geheel vernieuwde dienstregeling ingevoerd. Blijkbaar zijn zowel de reizigers als de NS daar nu aan gewend, en wordt de beoogde verbetering van de punctualiteit daadwerkelijk gerealiseerd.
Provincie:
Tag(s):