maandag, 26. november 2007 - 10:05

Saab viert 30 jarig bestaan met de Saab 9-3 Turbo X

Vianen

Met de Saab 9-3 Turbo X introduceert Saab een exclusief model, voorzien van hoogwaardige techniek. Met deze supersport versie van de Sport Sedan en Sport Estate lanceert Saab ook haar nieuwe, geavanceerde XWD vierwielaandrijvingssysteem.

Van de Saab Turbo X zullen in een gelimiteerde serie slechts 2.000 exemplaren worden geproduceerd, waarvan er vanaf maart 2008 vooralsnog veertig naar ons land zullen komen. Saab Nederland heeft de voorlopige vanafprijs vastgesteld op € 60.530 onder voorbehoud van de BPM-wijzigingen in 2008

Het sportieve design van de Turbo X met onder andere titanium afwerking op de grille, rond de mistlampen en op de kofferbak, een trapeziumvormige dubbele uitlaat en het speciale sportonderstel, wordt volledig waar gemaakt door de prestaties. De geupgrade 2.8 V6 Turbomotor levert maar liefst 280 pk, waardoor de Turbo X in slechts 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u snelt. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

De dwars voorin geplaatste aluminium 24-kleppenmotor is voorzien van variabele kleptiming met een compressieverhouding van 9,5:1; de maximum turbodruk is 0,8 bar. De Turbo X heeft standaard een zesversnellingsbak en optioneel is een Sentronic automaat met lock-up leverbaar. Deze bak heeft een Sport Drive-mode en kan tevens handmatig worden bediend, ook vanaf het stuurwiel. De Turbo X is voorzien van het hypermoderne Haldex Gen 4 vierwielaandrijvingsysteem met ‘Active on Demand’ voorziening. De vierwielaandrijving is achter uitgerust met een elektronisch gestuurd Limited Slip Differential. Het onderstel is aangepast aan de hogere prestaties en het remsysteem is voor en achter voorzien van extra grote geventileerde remschijven.

De Saab Turbo X ademt een en al prestatiedrang en sportieve dynamiek. De Turbo X is uitgevoerd in Jet Black metallic. Het interieur is afgewerkt met carbon fiber en de sportstoelen zijn voorzien van speciale Turbo X lederen sportbekleding. Het Turbo X sportstuur heeft een extra dikke en zachte greep van geperforeerd leer. Andere uiterlijke kenmerken zijn de bumpers, zijskirts, buitenspiegels, deurgrepen en dakspoiler (Sport Estate) in carrosseriekleur. De Turbo X heeft verder een verlaagde frontspoiler in antraciet grijs en op de Sport Sedan een achterspoiler in carrosseriekleur.

De veiligheid van de Turbo X is, mede gezien de indrukwekkende prestaties, op een hoog niveau met zaken als ABS, elektronische remkrachtverdeling (EBD), elektronisch Stabiliteits Programma (ESP), noodstopbekrachtiging (EBA), remkrachtcontrole systeem in bochten (CBC) en traction control systeem (TCS).

De 9-3 Sport Sedan 2.8 V6 Turbo X met handgeschakelde zesversnellingsbak kost € 60.530, terwijl de versie met automatische versnellingsbak een meerprijs van € 2.500 heeft. De 9-3 Sport Estate 2.8 V6 Turbo X staat voor € 62.330 op de prijslijst (meerprijs automaat € 2.500). Uiteraard kunnen de prijzen voor 2008 afwijken door de BPM-wijzigingen per 1 februari 2008.
Categorie:
Tag(s):