maandag, 15. januari 2007 - 14:28

Sint Maartenskliniek krijgt vier sterren voor gastvrijheid

Nijmegen

De Sint Maartenskliniek is als beste ziekenhuis geëindigd in de zorg voor gastvrijheid. Dit is 11 januari 2007 bekend gemaakt tijdens de Horecava in Amsterdam.Voor het eerst verscheen een Sterrengids voor Gastvrijheidszorg in zorginstellingen.Het eerste exemplaar werd uitgereikt aan de staatssecretaris van VWS, mevrouw Ross van Dorp.

De Maartenskliniek scoorde het maximum van vier sterren en behaalde daarmee de vijfde plaats in de top tien van beste zorginstellingen.

'Het is hier net een hotel, vinden de patiënten en bezoekers. Waarom zou je ook verblijven in een steriele ziekenhuissfeer? Dat sfeervolle geldt niet alleen voor het eten en drinken maar ook voor de inrichting. Die wordt als warm en vriendelijk ervaren. Niet zo ziekenhuizerig'. (Uit het juryrapport)

Gastvrijheidszorg voor een zorginstelling gaat om het centraal stellen van de wensen en verwachtingen van patiënten ten aanzien van de eten, drinken, verblijf, ambiance en gastvrijheid. De Sint Maartenskliniek onderscheidt zich van veel andere zorginstellingen door de hoge kwaliteit, service en gastvrijheid die er geboden wordt aan patiënten en bezoekers.

Het gastvrijheidmanagement is consequent doorgevoerd op alle punten die zorgen voor een gevoel van comfort en welbehagen tijdens een verblijf in het ziekenhuis. Voor iedere afdeling is een visie op het eten en drinken opgesteld. Patiënten die lang in de Sint Maartenskliniek moeten verblijven worden bijvoorbeeld gestimuleerd de maaltijden gezamenlijk te gebruiken. Voedingsassistenten spelen een belangrijke rol in de maaltijdvoorziening op maat. Volgens de jury hebben de medewerkers een uitnodigende, vriendelijke en servicegerichte houding. Ook positief scoorden de kleuraccenten op de dienstkleding waarmee de patiënt onderscheid kan maken tussen verpleegkundigen, artsen en ondersteunend personeel. Dit is destijds ingevoerd op advies van de Patiëntenadviesraad van de Maartenskliniek.

De innovatieve maaltijdvoorziening bij de Sint Maartenskliniek werd in 2005 al bekroond met twee onderscheidingen. De reden is dat de patiënt een zo groot mogelijke keuze aangeboden krijgt in wat hij wil eten, wanneer en waar. Door invoering van de ontbijtbuffetwagen kunnen patiënten ’s ochtends zelf een ontbijt samenstellen, afhankelijk van waar zij op dat moment zin in hebben. Door de ontbijtbuffetwagen is er ook meer contact met de voedingsassistent die kan helpen bij het openmaken van lastige verpakkingen en aanvullende wensen kan inwilligen. Op verzoek van patiënten wordt de warme maaltijd ’s avonds geserveerd, in plaats van tussen de middag. Men bepaalt zelf waar men wil eten: op de kamer of in het restaurant waarbij men ook kan kiezen voor een ter plekke bereide wokmaaltijd.

‘Gastvrijheidzorg met Sterren’ is een initiatief van de Landelijke Organisatie Cliëntenraden,het Koksgilde Nederland en Standex Periodieken. Het initiatief wordt ondersteund door de organisaties VDZ, Arcares, LSR, VHVG, ZN en het Ministerie van VWS
Provincie:
Tag(s):