maandag, 15. januari 2007 - 10:50

SOS-aanduiding in mobieltje helpt hulpdiensten

Amsterdam

Enkele mobieletelefoonnetwerk aanbieders adviseren hun klanten vanaf heden om een speciale SOS-aanduiding in hun mobieltje te zetten. Nagenoeg iedere Nederlander heeft een mobieltje, waar steeds meer namen en telefoonnummers in staan.

Bij een calamiteit is het nu voor hulpdiensten, zoals politie en ambulance, tijdrovend om de juiste familieleden te waarschuwen. Met name in situaties waarbij het slachtoffer niet meer bij kennis is, zoals een ongeluk of een hartaanval, dient men snel de partner of andere familieleden te kunnen informeren. Het plaatsen van een speciaal SOS-contact in je mobieltje vergemakkelijkt dit aanzienlijk.

'We kregen deze tip vanuit het buitenland en het is zo doeltreffend, dat wij het actief gaan adviseren aan onze klanten. Het is heel eenvoudig. Maak gewoon een nieuw contact aan, dat je SOS noemt met het nummer van je partner of één van je ouders. Hierdoor is het voor bijvoorbeeld een agent heel makkelijk om direct iemand te waarschuwen, mocht je onverhoopt bij een ongeluk betrokken zijn. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor oudere mensen, maar voor iedereen. Juist omdat bijna iedereen tegenwoordig een mobieltje bij zich heeft, is dit bij uitstek een hulpmiddel hiervoor", aldus Inge Vermeulen, directeur klantenservice van Telfort.'

Het is natuurlijk ook mogelijk om meerdere contacten zo aan te geven. Je kunt namelijk naast SOS, ook een SOS1, een SOS2, etc. aanmaken.

Een andere variant op SOS is ICE (InCase of Emergency). Mogelijk zou een landelijke standaard makkelijker zijn.
Provincie:
Tag(s):