woensdag, 14. februari 2007 - 21:11

Steeds meer mensen komen winkelen in Hoogeveen

Hoogeveen

Bezoekers van het stadscentrum in Hoogeveen hebben een hoge waardering voor het aantal winkels en de diversiteit en kwaliteit ervan. Daarmee onderscheidt Hoogeveen zich positief in vergelijking met steden in de regio, minder positief is men over de gezelligheid en de loopafstanden. Dit blijkt uit onderzoek dat de gemeente heeft laten doen naar het consumentengedrag.

Het onderzoek is eind 2006 gehouden door het bureau Goudappel Coffeng. In Hoogeveen en de omliggende gemeenten zijn 1200 huishoudens gebeld en bevraagd. In 2000 heeft een soortgelijk onderzoek plaatsgevonden.

Wethouder Wietze van der Zwaag is ingenomen met de groei die het onderzoek laat zien. “Sinds 2000 is het aantal mensen dat komt winkelen in Hoogeveen groter geworden. Het groeiend winkelaanbod speelt daar een belangrijke rol in. De stijgende lijn gaan we doortrekken door de komende jaren vooral op kwaliteit in allerlei�

Het verzorgingsgebied van Hoogeveen als winkelstad voor niet-dagelijkse boodschappen is bijna 78.000 mensen groot, dat is 17.000 meer dan in 2000. De binding van consumenten met Hoogeveen is hoog: 90% voor niet-dagelijkse en 98% voor dagelijkse boodschappen. Die binding is sterker dan in bijvoorbeeld Hengelo, Almelo en Deventer. Voor de dagelijkse boodschappen gaan de ‘vaste klanten’ vooral naar het stadscentrum (46%), en voor de rest naar de overige winkelcentra. Voor de niet-dagelijkse boodschappen gaat 69% naar het stadscentrum.

Het onderzoek toont verder aan dat de bereikbaarheid per fiets goed wordt beoordeeld (7,6), evenals aanbod en locatie van de markt (gemiddeld 7,3). Andere sterke punten vindt men de mogelijkheid overdekt te winkelen, de overzichtelijke structuur, de goede horecavoorzieningen en de aanwezigheid van bioscoop en theater. Wat men mist is met name een extra warenhuis, meer kledingzaken en levensmiddelen-speciaalzaken.
Provincie:
Tag(s):