donderdag, 23. augustus 2007 - 17:07

Venlo start campagne tegen dronkenschap onder jeugd

Venlo

In de regio Venlo gaat maandag 27 augustus de campagne Stomdronken van start. Deze uitgebreide communicatiecampagne is gericht op jongeren van 12 tot en met 18 jaar. De campagne is onderdeel van het alcohol- en drugspreventieproject ‘Kloeken en Blowen’.

Binnen dit project werken de gemeente Venlo, GGZ Noord- en Midden-Limburg, GGD, politie, het JIP (Wel.kom) en de horeca samen. In de periode 2007-2009 zetten zij fors in op het tegengaan van alcohol- en drugsgebruik bij de Venlose jeugd. Venlo heeft alle gemeenten in Noord- en Midden-Limburg aangeboden om gebruik te maken van de campagnematerialen.

Om de bewustwording te bereiken worden verschillende middelen ingezet. Voor jongens en meisjes zijn aparte posters gemaakt; beiden worden aangesproken op het gênante van te veel drinken. De posters moeten duidelijk maken hoe bezopen het is om stomdronken te zijn. De posters shockeren opzettelijk om het thema onder de aandacht te brengen.

Andere materialen zoals sleutelhangers en pennen leggen vervolgens de nadruk op positief gedrag: ik ben nuchter. En in horecagelegenheden liggen ‘nuchtere’ bierviltjes met korte tips over alcohol- en drugsgebruik.

Een aantal Venlose jongeren heeft zelf een rapsong gemaakt over alcoholgebruik, die te zien zal zijn op Omroep Venlo. Er is ook een wedstrijd uitgeschreven: hoe bezopen vind jij het om te zuipen? Venlose jongeren kunnen zelf een bierviltje ontwerpen waarop ze dit duidelijk maken. Van het winnende ontwerp worden 10.000 viltjes gedrukt. Ook is er een website: www.kloekenblowen.nl . Hierop is informatie te vinden over het project, over de wedstrijd en er zijn links naar nuttige andere websites over alcohol en drugs.
Provincie:
Tag(s):