vrijdag, 19. oktober 2007 - 9:58

Verkoop nieuwe auto's in de lift

Amsterdam

In de eerste negen maanden van dit jaar zijn 415.527 nieuwe personenauto's verkocht. Dit is 4,7 procent meer dan in dezelfde periode in 2006, toen er 396.983 stuks verkocht werden. Dit blijkt uit cijfers van de Bovag, die vrijdag bekend zijn gemaakt.

Net als in de voorgaande twee jaren slaagde ook dit jaar Volkswagen er in de meeste auto’s te verkopen in het derde kwartaal. In de maanden juli tot en met september werden er in totaal 12.224 nieuwe Volkswagens op kenteken gezet.

Binnen de Volkswagen modellenreeks vertoonde met name de verkoop van de VW Fox een opvallende stijging in de loop van dit jaar. Van dit model werden er in het derde kwartaal 2.732 verkocht; vergeleken met het eerste kwartaal is dit meer dan 2 keer zo veel.


De verkoop van de VW Passat daarentegen verliep minder goed. Werden er in het eerste kwartaal van dit jaar nog 3.259 nieuwe Passats op kenteken gezet, in het derde kwartaal liep dit aantal terug tot 1.521.

De Passat ondervindt binnen het D-segment, de zogenaamde Upper Family Cars, met name veel concurrentie van de nieuwe Ford Mondeo en de Mercedes C-klasse, die eerder dit jaar op de markt kwamen. De verkoop van de Ford Mondeo groeide bijvoorbeeld van 930 exemplaren in het eerste kwartaal tot 1.900 in het derde kwartaal. De Mercedes C-klasse liet bijna een verdubbeling van de verkoopcijfers zien: van 577 in het eerste kwartaal van dit jaar naar 1.030 in de maanden juli tot en met september. Andere belangrijke modellen binnen dit segment zijn bijvoorbeeld de Toyota Avensis en de BMW 3-serie.

Als we 2007 als geheel nemen dan ligt Opel nog op kop. Tot en met september verkocht het merk 40.367 nieuwe auto’s en bleef hiermee rivaal Volkswagen dus net 4 auto’s voor! Binnen het merk Opel laat de verkoop van de nieuwe Antara een gestage groei zien. De verkoop van het belangrijkste model, de Corsa, loopt echter terug. Op enige afstand van Opel en Volkswagen, staat Toyota tot nu toe als derde in de ranglijst van meest verkochte merken in 2007. Het Japanse merk wist in het derde kwartaal 9.535 nieuwe auto’s te verkopen en komt daarmee op een voorlopig totaal van 34.306 in 2007.

Opvallend is wel dat de belangrijkste modellen van Toyota allen een dalende lijn laten zien in 2007. Het belang van de zakelijke markt in de nieuwverkoop van personenauto’s is aanzienlijk. Lease-auto’s maken meer dan een kwart van de nieuwverkoop uit en de verkoop aan het klein zakelijke segment en de fleetowners, dat wil zeggen bedrijven die de auto’s op de balans hebben geplaatst, maakt nog eens zo’n 8% van het totaal uit. Gezamenlijk neemt de zakelijke markt dus ruim een derde van de nieuwverkoop in Nederland voor zijn rekening.

Op de zakelijke markt zijn met name de Duitse merken populair, zowel in lease als in eigen beheer. De marktverhoudingen binnen de segmenten liggen binnen de zakelijke en de particuliere markt totaal verschillend. In de particuliere markt vindt bijna de helft van de verkopen plaats binnen het A- en B- segment; in de zakelijke markt komen deze segmenten echter niet verder dan 19% respectievelijk 17%. Daarentegen liggen de verkopen binnen het duurdere D-segment ‘Upper Family’ in de zakelijke markt aanmerkelijk hoger. De dure ‘Executive’ auto’s uit het E-segment worden vooral zakelijk in eigen beheer aangeschaft, evenals de duurdere SUV’s uit het ‘Upper Utility’ segment. Particulieren kiezen bij voorkeur een iets goedkopere SUV uit het zogenaamde ‘Lower Utility’ segment.
Categorie:
Tag(s):