dinsdag, 20. maart 2007 - 22:44

Vliegende auto wordt werkelijkheid

Geloof het of niet, maar binnen vier jaar zullen wij, als het aan ondernemer John Bakker uit ’s Gravenmoer ligt, over de files heen kunnen vliegen. Hij ontwikkelde een De PAL-V (Personal Air and Land Vehicle) een hybride voertuig dat kan rijden-en vliegen.

De PAL-V is een slank en aërodynamisch voertuig geschikt voor vervoer van deur tot deur, brandstof efficiënt op de weg, reistijd efficiënt in de lucht. Met de PALV zijn snelheden van 200 km/h op de weg maar ook in de lucht haalbaar.

Voorzien van een gepatenteerd kantelsysteem, stuurt het als een auto en kantelt het als een motorfiets. Het is comfortabel en flexibel. Rij van huis naar het dichtstbijzijnde vliegveld of helisite. Transformeer naar een autogiromodus en je bent ineens een piloot.

Vliegen met autogirotechniek is relatief gemakkelijk te leren, veilig en betrouwbaar aldus John Bakker. De hoofdrotor wordt niet aangedreven door een motor maar deze roteert door de voorwaartse snelheid, die gegenereerd wordt door de inklapbare push-propeller aan de achterkant.

Met zijn VSTOVL (Very Short Take Off Vertical Landing) mogelijkheid kan de PALV bijna overal landen.
De PALV maakt gebruik van de lagere luchtlagen (onder de 1500 meter), beneden de drukke commerciële routes. Hierdoor is de PALV ook te gebruiken in landen met een slechte weginfrastructuur.

De PALV heeft geen nieuwe infrastructuur nodig en is ideaal te koppelen aan het huidige wegennet. Het maakt gebruik van de bestaande wegen, vliegvelden, helisites en benzinepompen. Als de snelwegen verstopt zijn vlieg je, als het weer te slecht is en na zonsondergang rij je. De Pal-V is volgens uitvinder John Bakker het vervoermiddel van de toekomst. John Bakker is al 6 jaar bezig met het ontwerp dat zowel kan vliegen als kan rijden.

De reacties vanuit de wereld zijn enorm. Elke dag ontvangt zijn bedrijf, Dutch Aerospace Laboratory, tientallen mailtjes van mensen die een PAL-V willen bestellen. Inmiddels heeft John de tekentafel achter zich gelaten en zal waarschijnlijk in België de bouw gaat realiseren.

Binnen 4 jaar zal de PAL-V op de markt komen. De kosten voor dit futuristische voertuig zullen net zo hoog zijn als een middenklasser. De basisinvestering zijn rond om een goede start te kunnen maken. Toch hoopt de ondernemer dat er ook nog Nederlandse bedrijven zijn die durven te inverteren in de toekomst.

John Bakker uit ‘s Gravenmoer werkt samen met Spark design engineering uit Ridderkerk en andere partners aan de bouw van de PALV.
Categorie:
Tag(s):