dinsdag, 6. maart 2007 - 10:52

Website slecht voor impulsieve aankopen

Groningen

Internet biedt de moderne consument de mogelijkheid producten en prijzen te vergelijken. Het resultaat: de consument overweegt zijn aankopen beter en bezoekt de winkel efficiënter. Een positieve ontwikkeling voor de consument, maar niet voor winkeliers, zo blijkt uit onderzoek van promovendus Marije Teerling.

Een informatieve website voor consumenten heeft een negatieve invloed op het koopgedrag, ontdekte zij. Teerling promoveert op 15 maart 2007 aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Veel winkels hebben een website. Terecht, vindt Teerling, want consumenten waarderen dit niet alleen, ze verwachten het ook. Een goede, informatieve website verbetert de perceptie van de klant ten opzichte van de winkel. De keerzijde van een aansprekende site is echter dat de noodzaak om de winkel te bezoeken afneemt. Teerling: 'Bij zo’n tachtig procent van de klanten neemt het aantal koopbezoeken af en daarmee dus ook het aantal impulsieve aankopen. Ondanks dat men de site én de winkel positief waardeert.'

In tegenstelling tot eerdere onderzoeken concentreerde Teerling haar onderzoek niet op websites waarbij het mogelijk is producten of diensten te kopen, maar op informatieve websites. Dergelijke sites geven informatie over het bedrijf en de producten, dragen het imago van het bedrijf uit en ondersteunen waar mogelijk het opbouwen van een langdurige relatie met klanten. Bijvoorbeeld door informatie te bieden over speciale aanbiedingen en lifestyle-onderwerpen als mode en vakantie. Een voorbeeld van een dergelijke site is de Nederlandse site van Ikea.
Categorie:
Tag(s):