woensdag, 25. juli 2007 - 9:58

Webwinkels schieten als paddestoelen uit de grond

Rotterdam

Het aantal postorderbedrijven in Nederland is in 2006 met maarliefst 43% procent gestegen tot ruim 7.200. De spectaculaire groei in deze branche is bijna volledig toe te schrijven aan de opkomst van webwinkels. Op 1 januari 2007 telde Nederland ruim 971.000 personen die actief zijn als ondernemer. Dit zijn er 47.000 meer dan een jaar eerder, een toename van maarliefst 5%.

Dit blijkt uit het ‘Ondernemersprofiel 2007’ van de Kamer van Koophandel dat vandaag is verschenen.

Ondernemers die hun producten alleen via het internet willen verkopen worden in het Handelsregister geregistreerd onder de bedrijfsindeling ‘Postorderbedrijven’. Vanaf 2005 laat het aantal ondernemers binnen deze branche een onstuimige groei zien. Waren begin 2004 nog maar zo’n 2.000 ondernemers actief in deze branche, per 1 januari 2007 is dit aantal inmiddels opgelopen tot ruim boven de 7.000.

Ondernemers in deze branche zijn vaak van het vrouwelijk geslacht; 42% is vrouw tegenover 28% onder het totaal aantal ondernemers. Bovendien zijn ondernemers in deze branche veel jonger dan de gemiddelde ondernemer; 70% van de ondernemers die een webwinkel hebben is jonger dan 39 jaar. Onder alle ondernemers is slechts 36% jonger dan 39 jaar.

Op 1 januari 2007 telde Nederland ruim 971.000 personen die actief zijn als ondernemer. Dit zijn er 47.000 meer dan een jaar eerder, een toename van maarliefst 5%. De meeste ondernemers zijn te vinden in de detailhandel (155.000), adviesdiensten (137.000) en bouwnijverheid (118.000). Het aantal vrouwelijke ondernemers neemt verder toe. Inmiddels is 28,4% van de ondernemers vrouw. Dit komt overeen met 276.000 vrouwelijke ondernemers. Zij zijn vaak actief in de persoonlijke diensten en de detailhandel. De gemiddelde leeftijd van de ondernemer is 46 jaar. Deze is licht gestegen ten opzichte van enkele jaren gelden toen deze 45 jaar bedroeg.
Categorie:
Tag(s):