donderdag, 25. oktober 2007 - 19:42

Ziekenhuizen volgen hartpatiënten met Health Buddy

Maastricht

De drie Zuid-Limburgse ziekenhuizen in Maastricht, Heerlen en Sittard zijn een tweede proef gestart met de zogenoemde Health Buddy®. Deze Health Buddy® maakt het mogelijk de gezondheid van de patiënt op de voet te volgen en medisch advies te geven, zonder dat daarbij direct contact nodig is. Patiënten met hartfalen kunnen met de Health Buddy® hun gezondheid beter in de hand houden.

De Health Buddy® is een klein apparaat, uitgerust met een scherm en vier knoppen. Het apparaat staat via een telefoonlijn in verbinding met een internetplatform dat toegankelijk is voor artsen en verpleegkundigen in het ziekenhuis.

In totaal gaan 400 hartpatiënten gevraagd worden deel te nemen aan deze vervolgstudie met als doel het meten van de kosten - effectiviteit van de Health Buddy®, legt onderzoeker Josiane Boyne uit: "Met behulp van deze moderne techniek in de thuissituatie van de patiënt willen we dezelfde zorg tegen minder kosten gaan leveren. Door patiënten op afstand te begeleiden kunnen we naar verwachting in de ziekenhuizen efficiënter gaan werken." Naar aanleiding van de reacties van de deelnemende patiënten aan de eerdere pilot-studie, worden er nu vier verschillende programma's aangeboden in plaats van één. "De patiënten worden daartoe ingedeeld in groepen die veel of weinig klachten hebben en die meer of minder kennis hebben van hartfalen."

Met dit project wordt onderzocht of mensen met hartfalen met behulp van techniek hun eigen ziekte in de hand kunnen houden, zonder dat daarvoor direct contact met een zorgverlener nodig is. De Health Buddy® stelt vragen aan de patiënt op het gebied van symptomen, kennis en gedrag. Deze vragen moeten iedere dag worden beantwoord. De antwoorden worden via een telefoonlijn dagelijks opgestuurd naar de verpleegkundigen die de patiënt begeleiden. In een overzicht ziet de arts of verpleegkundige meteen welke patiënten een probleem aan het ontwikkelen zijn of al hebben. Dit kan aanleiding zijn tot telefonisch contact met de patiënt of anderszins tot ingrijpen of bijsturen.

De Health Buddy® lijkt een uitkomst te zijn voor patiënten met hartfalen. Het biedt de gezondheidszorg de mogelijkheid tot persoonsgebonden dienstverlening, waarbij ook nog wordt gestreefd naar kennisvermeerdering bij de patiënt. Na gebleken succes in Nederland zal de Health Buddy® mogelijk ook in andere Europese landen worden ingezet.
Provincie:
Tag(s):