vrijdag, 11. januari 2008 - 9:36

Audi trekt het doek af van de nieuwe TTS

Leusden

Audi trekt het doek van een nieuwe sportauto: de Audi TTS, het nieuwe topmodel van de TT-lijn. Begin van de zomer staat hij bij de dealer. De hoogwaardige 2,0-liter TFSI-motor in de TTS levert een indrukwekkende 200 kW (272 pk). Hiermee accelereert de TTS Coupé S tronic van 0 naar 100 km/h in slechts 5,2 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/h. De TTS is leverbaar als Coupé en als Roadster.

De Audi TTS is ontworpen om een jong en dynamisch publiek aan te spreken en is de meest recente belichaming van Audi’s merkenkern ‘Voorsprong door techniek’. Directe benzine-injectie en een turbo, twee technologiën die Audi geperfectioneerd heeft, vormen een ideale combinatie in de TFSI-motor in de TTS. Niet alleen het maximumvermogen van 200 kW (272 pk), maar ook het maximumkoppel van 350 Nm, dat beschikbaar is tussen de 2.500 en 5.000 t/min, maakt de compacte en lichtgewicht viercilindermotor zo’n indrukwekkende krachtbron.

De efficiënte en sportief klinkende motor heeft een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 8,0 liter per honderd kilometer in de Coupé in combinatie met de zestraps handgeschakelde versnellingsbak. Voor de Roadster bedraagt het gemiddelde verbruik 8,2 liter per honderd kilometer. De verbruikswaarden nemen met respectievelijk 0,1 en 0,2 liter af als de auto is voorzien van de optionele S tronic transmissie met dubbele koppeling.

S tronic kan dankzij toepassing van twee koppelingen razendsnel schakelen, ook bij een hoge motorbelasting en hoge toerentallen. Als gevolg daarvan vergt de sprint van stilstand naar 100 km/h nog eens twee tienden van een seconde minder, zowel met de Coupé als met de Roadster. Dankzij de standaard aanwezige quattro permanente vierwielaandrijving wordt het vermogen zonder krachtsverlies op de weg gebracht. Daardoor accelereert de TTS sneller en met meer stabiliteit dan de concurrentie. Het hart van het systeem bestaat uit een hydraulische meervoudige platenkoppeling die sneller dan ooit werkt dankzij een nieuw drukreservoir.

De Audi TTS is van nog meer hoogwaardige techniek voorzien: het adaptieve dempingsysteem Audi magnetic ride. Dit geeft de bestuurder keus uit twee karakteristieke instellingen. De ‘Standard’-modus voorziet in een uitgebalanceerde, comfortabele onderstelafstelling, terwijl de ‘Sport’-stand het volledige potentieel van het sportonderstel van de TTS benut voor een superieure wegligging. De voorwielophanging bestaat voornamelijk uit aluminium en de efficiënte, precieze en elektronisch bekrachtigde besturing draagt bij aan een lager brandstofverbruik. De sportauto komt veilig tot stilstand dankzij een hoogwaardig 17 inch remsysteem.

Een andere kracht van de TTS is het gebruik van ASF-technologie (Audi Space Frame). Voor de constructie van de carrosserie zijn diverse materialen gebruikt. Aan de achterzijde wordt staal toegepast, terwijl het voorste en het middelste gedeelte van de carrosserie van lichtgewicht aluminium zijn gemaakt. ASF-technologie optimaliseert de gewichtsverdeling over de voor- en achteras en beperkt het totaalgewicht. De TTS Coupé met handmatig bediende transmissie weegt slechts 1.395 kilogram, wat neerkomt op een specifiek gewicht van 5,1 kg/pk.

De kap van de TTS Roadster opent en sluit elektrohydraulisch en de auto is voorzien van een windscherm. Het optionele skiluik met verwijderbare skitas vergroot de praktische bruikbaarheid van de auto. De achterbank in de Coupé is in delen neerklapbaar, waarmee de bagageruimte vergroot kan worden van 290 tot 700 liter.

De onthulling van de TTS valt samen met een jubileum voor Audi: tien jaar geleden kwam de Audi TT Coupé op de markt. Daarna verwierf de auto als snel de status van designicoon. Mede daardoor behoort de TT sindsdien tot de absolute top in zijn segment.
Categorie:
Tag(s):