dinsdag, 18. november 2008 - 11:13

'AVI loslaten buiten schooltijd'

Den Haag

De (kinderboeken)auteurs van de Werkgroep Jeugdboeken van de Vereniging van Letterkundigen uiten in de brochure AVI loslaten hun verontrusting over het toenemend verschijnsel dat AVI ook buiten de school als maatstaf wordt gebruikt bij het aanraden van boeken aan een kind.

De werkgroep vindt AVI op zich een goede zaak omdat de meting gericht is op het leestechnische niveau van een tekst. Echter, buiten het onderwijs zouden kinderen alles moeten kunnen lezen wat zij leuk en interessant vinden.

Cito, de ontwikkelaar van de AVI, is het eens met de stelling van de werkgroep en vindt dat het lezen van boeken niet mag worden belemmerd. “Dat wil natuurlijk niet zeggen dat kinderen thuis (en op school) geen boeken mogen lezen die gemakkelijker of moeilijker zijn dan hun AVI-niveau. Integendeel zelfs. Want uiteindelijk staat plezier in lezen voorop en mag AVI geen keurslijf zijn�.

Cito pleit wel dat boeken voor kinderen in de toekomst een indicatie van de leesmoeilijkheid krijgen.

Cito ontwikkelt toetsen om vast te stellen hoe goed kinderen technisch kunnen lezen. Met deze toetsen kan ook het AVI-niveau van een kind worden bepaald. Ook van boeken bepaalt Cito het AVI-niveau. Het AVI-niveau van een boek geeft aan hoe moeilijk een boek is om te lezen. Dit maakt het mogelijk om voor een kind boeken te selecteren die wat betreft de leestechnische moeilijkheid zijn afgestemd op het niveau van de leerling.
Provincie:
Tag(s):