dinsdag, 4. november 2008 - 20:42

BMW presenteert de nieuwe BMW F 800 R

Rijswijk

BMW presenteert op de internationale tweewielerbeurs EICMA in Milaan (4 t/m 9 november) de nieuwe BMW F 800 R. Deze compacte en sportieve naked bike vormt een logische uitbreiding op de succesvolle Enduro- en Sport/Tourmodellen van de F 800 Serie. Met de lichtvoetige F 800 R brengt BMW een nieuwe op maximaal rijplezier afgestemde roadster in het segment van compacte naked bikes.

De tweecilinderkrachtbron met 64 kW (87 pk) bij 8.000 t.p.m. is grotendeels dezelfde als die van de BMW F 800 S. Het maximumkoppel van 86 Nm wordt bereikt bij 6.000 t/min. Door een nieuw ontwikkelde gasklepbediening is de respons directer - maar net zo uitgebalanceerd - als die van de BMW F 800 S. Samen met de extra balansas beschikt de BMW F 800 R over een bijzonder toegankelijk en soepel karakter.

Nieuw uitlaatsysteem

BMW Motorrad ontwikkelde voor de F 800 R een nieuw uitlaatsysteem met een driewegkatalysator. Die is niet, zoals die van de F 800 S, geïntegreerd in de einddemper. De matstalen uitlaatdemper van de F 800 R is daardoor korter dan die van de F 800 S en draagt zo bij aan het sportieve, dynamische uiterlijk van deze straatvechter. Voor nog meer trekkracht tijdens het rijden op uitdagende, bochtige binnenwegen zijn de overbrengingsverhoudingen van de vierde, vijfde en zesde versnelling korter dan die van de BMW F 800 S. Ondanks zijn sportieve karakter verbruikt de tweecilindermotor van de BMW F 800 R gemiddeld minder dan vijf liter brandstof per honderd kilometer. Met een tankinhoud van zestien liter heeft de motor dus een actieradius van ruim driehonderd kilometer. Voor een laag zwaartepunt en een goede gewichtsverdeling is de brandstoftank overigens onder het zadel gemonteerd.

Dubbelzijdige swingarm

Aan de achterzijde van het stijve aluminium frame van de BMW F 800 R bevindt zich een dubbelzijdige, aluminium wielophanging, waarvan de vorm doet denken aan die van supersportmotoren. De veerpoot van de achterwielophanging is voorzien van een variabele demping en is eenvoudig met de hand verstelbaar. Om dat te vergemakkelijken wordt bij de motor een speciale sleutel geleverd, zodat de berijder zijn motorfiets kan afstemmen al naar gelang voorkeur en omstandigheden. De veerpoot is direct bevestigd op de fraaie swingarm van gegoten aluminium en heeft een veerweg van maximaal 125 millimeter. Daarmee draagt de achtervering in belangrijke mate bij aan zowel het comfort als het sportieve karakter van de machine.

Stuurdemper

Een stabiele telescopische voorvork met een diameter van maar liefst 43 millimeter aan de buitenzijde draagt bij aan de hoge mate van stijfheid van de voorzijde. Deze bovendien van een stabilisator voorziene voorvork bezorgt de BMW F 800 R een uitstekende rechtuitstabiliteit en stuureigenschappen. Ook de afstelling van de schokdempers is zodanig gekozen dat de bestuurder goed uit de voeten kan op bochtige wegen. Een veerweg van 125 millimeter zorgt voor comfort en een hoge mate van grip. Op de nieuw ontworpen bovenste aluminium kroonplaat is een breed aluminium stuur gemonteerd, standaard voorzien van een stuurdemper. Zo worden mogelijke ongecontroleerde stuurbewegingen geëlimineerd, wat bijdraagt aan de veiligheid van de bestuurder en zijn eventuele passagier.

Brembo-remklauwen

De BMW F 800 R is uitgerust met dezelfde gegoten aluminium ‘Speed’-wielen als de F 800 S. Die zijn aan de zijkant voorzien van een ventiel om het controleren van de bandenspanning te vergemakkelijken. Met twee stalen remschijven (diameter van 320 millimeter) en Brembo-remklauwen met vier zuigers in het voorwiel is de BMW F 800 R uitgerust met een remsysteem dat ook voor zwaardere motorfietsen geschikt lijkt. De achterrem bestaat uit een zwevend remzadel met één remzuiger en een enkele stalen remschijf met een diameter van 265 millimeter. Hoogwaardige, met staal verstevigde remleidingen maken dat de bestuurder beschikt over een constante remdruk en een optimaal en stevig remgevoel. De nieuwe F 800 R kan bovendien ook worden uitgerust met ABS, dat speciaal voor deze motor is voorzien van een nieuwe remdrukregelaar. Die verfijnt het remgedrag van het systeem zodat het beter past bij het sportieve karakter van de BMW F 800 R.

Overzichtelijke cockpit

In de cockpit met analoge instrumenten vindt de bestuurder in één oogopslag alle essentiële informatie. Speciaal voor de F 800 R zijn de wijzerplaten nieuw vormgegeven zodat ze aansluiten bij het dynamische karakter van de machine. De veeleisende rijder kan kiezen voor de optioneel leverbare boordcomputer, met onder meer een stopwatchfunctie. Net als op de nieuwe K 1300 modellen zijn de bedieningsknoppen op het stuur nieuw. Om toekomstige nieuwe functies ergonomisch optimaal te kunnen integreren, is bovendien gekozen om de gebruikelijke twee aparte knoppen voor de richtingaanwijzers plaats te laten maakten voor een enkele knop op de linker stuurhelft.

Brede doelgroep

De hoogwaardig afgewerkte BMW F 800 R is wat design betreft geënt op de nieuwe K 1300 R, die BMW Motorrad presenteerde op de Intermot in Keulen. Dat is te zien aan onder meer het sportieve, agressieve front met zijn asymmetrische dubbele koplampen. Vergeleken met de BMW F 800 S kent de F 800 R een iets lagere zithoogte. Dat verhoogt de handelbaarheid en is vooral prettig voor heropstappers en beginnende motorrijders. Bovendien is een lager zadel (775 millimeter) optioneel verkrijgbaar. Voor wie de BMW F 800 R een persoonlijk tintje wil geven, vermeldt de optielijst onder meer een Sport-windscherm en een duozitcover in de kleur van de motor, radiatorpanelen en een motorspoiler. Ook handvatverwarming, het bandenspanningcontrolesysteem, LED-knipperlichten en een sportieve uitlaatdemper van Acrapović zijn verkrijgbaar.

Kleuren

De BMW F 800 R is verkrijgbaar in de kleuren Fire Orange, White Aluminium metallic en in de kleurencombinatie Alpine White/Black. Het frame, de swingarm en het motorblok van de F 800 R zijn in alle gevallen zwart gespoten. Samen met de zwarte, gegoten aluminium wielen zorgt dat voor een dynamisch uiterlijk.
Categorie:
Tag(s):