woensdag, 17. december 2008 - 9:44

BMW Z4: in twintig seconden van roadster naar coupé

Rijswijk

Een lange motorkap, korte overhangen, een lange wielbasis en zescilinder lijnmotoren. De nieuwe BMW Z4 maakt het allemaal waar. Bovendien heeft de auto als eerste BMW roadster een inklapbare hardtop. Lichtgewicht van aluminium en compact gebouwd voor behoud van het slanke lijnenspel. Het standaard Dynamic Driving Control zorgt daarnaast voor rijdynamiek die geheel naar persoonlijke voorkeur in te stellen is.

De nieuwe BMW Z4 volgt zowel de BMW Z4 Roadster als de BMW Z4 Coupé op. Dankzij de tweedelige automatisch te bedienen aluminium hardtop, transformeert de BMW Z4 binnen twintig seconden van coupé naar roadster en andersom. De lichtgewicht hardtop is gemakkelijk met een druk op de knop op de middenconsole of de afstandsbediening te openen en te sluiten.

Ruim en variabel interieur
Het ultieme vrijheidsgevoel dat open rijden met zich meebrengt, zet zich in de BMW Z4 ook voort wanneer het dak gesloten is. Inzittenden van de nieuwe BMW Z4 ervaren een ruimtegevoel dat nog niet eerder werd vertoond in deze klasse. Zo bieden bijvoorbeeld de zijruiten wel 40% meer (uit)zicht in vergelijking tot het huidige model. De toegenomen hoofd- en elleboogruimte versterkt dit gevoel nog aanzienlijk en garandeert rijcomfort van het hoogste niveau.

Mede dankzij de flexibele bagageruimte is de BMW Z4 ook geschikt voor lange vakantieritten. Met de hardtop gesloten, wordt het dakcompartiment bij de bagageruimte betrokken, zodat er in totaal 310 liter bagage kan worden meegenomen. Dit is 50 liter meer dan in zijn voorganger. Wanneer het dak is geopend, past er dankzij het innovatieve ‘schalen’ inklapmechanisme nog altijd 180 liter aan bagage in de kofferruimte. Optioneel is zelfs een doorlaadmogelijkheid verkrijgbaar. Op deze manier vinden zelfs twee golftassen probleemloos hun plek in de BMW Z4.

Primeur voor BMW Z4: sDrive
De nieuwe BMW Z4 is de eerste BMW met sDrive in de typeaanduiding. Achterwielaandrijving, uitgewogen gewichtsverdeling, lange wielbasis met korte overhangen en een laag zwaartepunt zorgen voor optimaal rijplezier en typeren sDrive. Met deze benaming van de voor het merk zo typerende kenmerken, kan BMW zich nog duidelijker onderscheiden. Tevens kan hiermee het verschil met de vierwiel aangedreven xDrive modellen duidelijker worden aangegeven.

De lage zitpositie in de nieuwe BMW Z4 net voor de achteras zorgt voor een dynamische rijervaring die kenmerkend is voor elke BMW roadster. Ook de op de bestuurder gerichte middenconsole draagt hier aan bij. De nieuwe BMW Z4 combineert traditionele designelementen, zoals die van de BMW 507 uit de jaren vijftig, met de modernste techniek. Tel hier de hoge kwaliteit van de gebruikte interieurmaterialen en de gedetailleerde afwerking bij op en er kan geen misverstand over bestaan: de nieuwe BMW Z4 biedt inzittenden een sportieve rijsensatie in een bijzonder verfijnde ambiance.

Standaard EfficientDynamics
BMW EfficientDynamics is standaard op de BMW Z4. Het pakket maatregelen reduceert niet alleen het brandstofverbruik en de CO2-emissie, het verhoogt ook het rijplezier dat de BMW Z4 zijn bestuurder biedt. Onderdeel van BMW EfficientDynamics is onder meer Brake Energy Regeneration: de dynamo zet de bewegingsenergie (die vrijkomt na het gas loslaten) om in elektrische energie. De accu wordt hiermee opgeladen. Tijdens het rijden wordt onder andere de dynamo van de motor ontkoppeld, waardoor de acceleratie verbetert en het brandstofverbruik daalt. Ook een schakelindicator, banden met lage rolweerstand, lichtgewicht materialen en geoptimaliseerde aerodynamica maken deel uit van BMW EfficientDynamics.

Kopers van de nieuwe BMW Z4 kunnen vanaf de introductie kiezen uit drie hoogst efficiënte zescilinder-in-lijn benzinemotoren die alle voldoen aan de EU5 emissienorm. De topversie van de reeks, de BMW Z4 sDrive35i, heeft de veelvuldig geroemde en onlangs nog tot Engine of the Year gekroonde zescilinder-in-lijn benzinemotor met Twin Turbo en High Precision Injection aan boord. Deze motor levert een maximumvermogen van 306 pk/225 kW bij 5.800 t/min. Naar wens levert BMW dit topmodel met de zeventraps Dual Clutch Transmission DCT. Met DCT accelereert de snelste BMW Z4 in slechts 5,1 seconden naar 100 km/u (5,2 seconden met handgeschakelde versnellingsbak) en bereikt een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt standaard 9,4 liter per honderd kilometer, met DCT versnellingsbak slechts 9,0 liter per honderd kilometer.

De motoren in de BMW Z4 sDrive30i en BMW Z4 sDrive23i leveren respectievelijk 258 pk/190 kW en 204 pk/150 kW en de topsnelheid bedraagt respectievelijk 250 en 242 km/u. De BMW Z4 sDrive30i accelereert in 5,8 seconden naar 100 km/u, de BMW Z4 sDrive23i doet hier 6,6 seconden over. Beide modellen realiseren een gemiddeld brandstofverbruik van 8,5 liter per honderd kilometer. Met optionele zestraps automatische sportversnellingsbak (standaard met schakelpaddles aan het stuur) ligt het verbruik zelfs nog een fractie lager.

Standaard Dynamic Driving Control
Elke BMW Z4 zal standaard uitgerust zijn met Dynamic Driving Control. Een systeem waarmee de stuurbekrachtiging, de gasresponse en de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) in drie standen in te stellen zijn met een simpele druk op de knop. In combinatie met het optionele 10 mm verlaagde M-sportonderstel, past Dynamic Driving Control ook de werking van de dempers aan.

In tegenstelling tot zijn voorganger produceert BMW de nieuwe BMW Z4 in de fabriek in Regensburg. Hier bouwt BMW eveneens de BMW 1 Serie en de BMW 3 Serie. BMW introduceert de nieuwe BMW Z4 in het voorjaar van 2009 op de Nederlandse markt.
Categorie:
Tag(s):