dinsdag, 22. januari 2008 - 10:24

De Mazda5 krijgt een facelift

Den Haag

Vanaf eind maart introduceert Mazda de Facelift van de Mazda5 in Nederland. Deze doorontwikkelde versie van de populaire midi-MPV met de unieke dubbele schuifdeuren biedt, naast een gewijzigd uiterlijk en interieur, beduidend meer comfort en bedieningsgemak, naast een lager brandstofverbruik en geringere CO2-emissies. Nieuw zijn ook een handgeschakelde zesversnellingsbak en een vijftraps automaat.

Inmiddels zijn er over de hele wereld meer dan 275.00 exemplaren (tot december 2007) van de Mazda5 verkocht, waarmee het Mazda's op twee na best verkochte model wereldwijd is. In Europa levert de Mazda5 met meer dan 100.000 verkochte auto's (tot november 2007) en een marktaandeel van ongeveer 3,3 % in het belangrijke midi-MPV-segment een forse bijdrage aan de groei van Mazda Motor Europe. De vernieuwde
Een geperfectioneerd design en een sportieve versie met een meer individuele uitstraling

Het geperfectioneerde design van de Facelift legt nog meer nadruk op het rijplezier dat de Mazda5 te bieden heeft. De nieuwe voorbumper maakt de auto lager en gestroomlijnder, terwijl de nieuwe onderspoiler en grotere uitsparingen voor de mistlampen het front een krachtige uitstraling geven. Dit wordt versterkt door het sportief ogende honingraatgaas van de scherper omlijnde vijfpuntige Mazda-grille. De exclusief ogende koplampen (optioneel met Xenon-lampen en automatische hoogteverstelling) hebben een nieuwe zilverkleurige omlijsting en anders afgewerkte randen. Ook de achterlichtunits hebben een nieuw design, dat opvalt door een verticale verdeling in twee vlakken met een afwijkend kleureffect.

Voor de sportief georiënteerde rijder is de vernieuwde Mazda5 ook in een sportieve uitvoering leverbaar, de GT-M. Deze versie heeft een sportievere grille, een nieuwe voorbumper met spoiler (waardoor de auto 10 mm langer is dan de huidige Mazda5 GT-M en 60 mm langer dan de vernieuwde Mazda5 ) en naar voren priemende mistlampen die het front een agressievere uitstraling geven. Aan de zijkanten maken zijskirts de auto lager, terwijl de achterkant sportiever oogt dankzij de subtiele dakspoiler. De koplampen en speciale achterlichten met led-verlichting hebben een zwarte omlijsting.
Zowel de normale als de sportieve uitvoering zijn verkrijgbaar met nieuwe 16-inch en 17-inch lichtmetalen velgen en in elf carrosseriekleuren, waarvan zeven nieuw: Icy Blue, Stormy Blue, Aurora Blue Mica, True Red, Copper Red Mica, Crystal White Pearl en Golden Sand Metallic. Deze laatste is een effectlak, die al naar gelang de lichtinval van kleur verandert.
Het interieur van de vernieuwde Mazda5 is evenals voorheen een stijlvol ingerichte ruimte die plaats biedt aan zeven personen **. Er zijn twee nieuwe zwarte interieuruitvoeringen ** met bekledingsstoffen van hogere kwaliteit. Nieuw zijn verder de titaniumkleurige of zwarte panelen op de middenconsole en rond de versnellingspook en de keuzemogelijkheid voor zwartleren stoelbekleding.

De vernieuwde Mazda5 is op tal van details aangepast om het gebruiksgemak verder te vergroten. Zo heeft het instrumentenpaneel verbeterde witte verlichting en met dimfunctie. Het centraal op het dashboard geplaatste display voor weergave van de gegevens van de boordcomputer, radio en airco is vergroot en verder naar voren geplaatst om de afleesbaarheid te verbeteren. Het bedieningspaneel centraal op het dashboard is veranderd om de knoppen voor de waarschuwingsknipperlichten en boordcomputer beter onder handbereik te brengen. Ook nieuw is de standaard aux-ingang in een uitsparing aan de onderzijde van de middenconsole voor het aansluiten van een mp3-speler op het audiosysteem van de auto.

In het kader van Mazda’s ambitie om auto's te maken die het milieu ontzien zijn de motoren voor de Mazda5 schoner en zuiniger geworden. Zo is de 2.0-liter benzinemotor met een vermogen van 107 kW/146 pk bij 6500 t/min op ingrijpende wijze aangepast. De motor heeft nu een elektronische bediende gasklep voor een directere respons en heeft sequentiële kleptiming (S-VT), wat een betere vullingsgraad mogelijk maakt voor meer koppel over het hele toerenbereik. Hierdoor is het maximum koppel van 185 Nm nu beschikbaar bij 4000 t/min, 500 t/min eerder dan voorheen.

De vernieuwde 2.0-liter benzinemotor kan worden gecombineerd met een nieuwe vijftrapsautomaat (zie kader) of een nieuw geïntroduceerde handgeschakelde zesversnellingsbak die het levendige karakter van de motor verder versterkt. De kortere overbrengingen van de handgeschakelde zesbak zorgen in combinatie met de elektronische gasklepbediening en sequentiële kleptiming voor vlotte prestaties: de sprint van 0 tot 100 km/h vergt nu slechts 10,2 seconden, tegen 10,8 seconden voorheen (met handgeschakelde vijfversnellingsbak). De overbrengingsverhouding van de zesde versnelling is zodanig gekozen dat het brandstofverbruik bij rijden met een constante hoge snelheid zo laag mogelijk is. In combinatie met het nieuwe S-VT-systeem, dat het brandstofverbruik bij lage motortoerentallen verbetert, en de lage luchtweerstand van de Mazda5 (Cw-waarde 0,29), maakt dit voor deze krachtige motor een gecombineerd brandstofverbruik mogelijk van slechts 7,9 liter per 100 km, wat 0,3 liter of 4 % minder is dan bij het huidige 2.0-liter benzinemodel.
De vernieuwde 2.0-liter benzinemotor is ook schoner dan zijn voorganger. Aan de katalysators in de motorruimte en onder de vloer zijn nieuwe lambasondes toegevoegd, hierdoor is het motormanagement instaat het lucht/brandstofmengsel te optimaliseren om zo laag mogelijke emissiewaarden te realiseren. In combinatie met het lagere brandstofverbruik zorgt dit voor een vermindering van de CO2-uitstoot van 11 g/km ten opzichte van de huidige 2.0-liter benzinemotor.

Gebleven is de 1.8-liter benzinemotor, die, gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, bekend staat om zijn soepele en spaarzame karakter. De motor levert een vermogen van 85 kW/115 pk bij 5300 t/min en een maximum koppel van 165 Nm bij 4000 t/min. De CO2-uitstoot is 8 g/km minder dan voorheen en het gecombineerd brandstofverbruik is met 7,6 liter per 100 km, 0,3 liter ofwel 4 % lager dan voorheen.

Ook gehandhaafd in het motorenaanbod van de Mazda5 Facelift is de 2.0-liter CiTD common rail turbodiesel, die standaard wordt gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze dieselmotor is er in twee vermogensvarianten: de eerste heeft een vermogen van 81 kW/110 pk bij 3500 t/min en een maximum koppel van 310 Nm bij slechts 2000 t/min en de ‘High Power’ heeft een vermogen van 105 kW/143 pk bij 3500 t/min en een maximum koppel van maar liefst 360 Nm bij 2000 t/min. Beide versies hebben een tweedelig vliegwiel en een turbocompressor met variabele geometrie, die zorgt voor een vlotte gasrespons, doordat het maximum koppel al bij lagere toerentallen beschikbaar is. De brandstofinspuiting vindt plaats volgens het common rail principe met gefaseerde inspuiting (maximaal zes inspuitingen per verbrandingscyclus), wat onder andere zorgt voor een stille en trillingsarme loop, vergelijkbaar met die van een benzinemotor. Verder is voor deze dieselmotoren de efficiency van de koelers van het EGR-systeem (uitlaatgasrecirculatie) verbeterd. Voor beide motoren, die standaard zijn voorzien van de zesversnellingsbak en een roetfilter, bedraagt het gecombineerd brandstofverbruik 6,1 liter per 100 km (0,2 liter ofwel 3 % minder dan voorheen), terwijl de CO2-uitstoot met 11 g/km is afgenomen tot 162 g/km.
Categorie:
Tag(s):