zondag, 16. maart 2008 - 10:28

Dominante Hamilton trekt zich niets aan van chaos op Albert Park

Lewis Hamilton heeft de bewogen seizoensopener in Albert Park gewonnen, de Brit trok zich niets aan van de talloze problemen op de baan en bleef daarmee Heidfeld en Rosberg voor. Voor Ferrari was het een gitzwarte dag. Lang leek McLaren af te stevenen op een 1-2 overwinning, maar door het reglement moest Kovalainen nog wisselen van banden. Drie verschillende teams op het podium, slechts zeven coureurs behalen de eindstreep al rijdend. De race werd gekenmerkt door een flinke startcrash, talloze fouten en het falende team van Ferrari.

Met ruim 37 graden Celsius is het snikheet in Melbourne op Albert Park als de warm-up ronde van start gaat. Mede door de straffen van Glock en van Sutil is de startopstelling behoorlijk in de war geschud. Vooraan starten Hamilton en Kovalainen waarmee ze Kubica tussen zich in hebben. Op de startgrid staan echter eenentwintig auto’s, Sutil zal vanuit de pitstraat starten.

Als de warm-up ronde van start gaat wordt duidelijk dat Ferrari op de zachte band start, evenals Glock voor Toyota. De coureurs sturen gezamenlijk het rechte stuk op en zetten hun bolides op de verworven startpositie. De eerste start in 2008 zonder traction control is aanstaande.

De lichten gaan op groen voor de allereerste race van het seizoen. De start van de race verloopt voorin soepel, Kubica houdt de tweede positie en vooral Raikkonen is ver naar voren geschoten. Achterin het veld gaat het in de eerste bocht fout, Piquet Jr. rijdt in op diverse coureurs waar Vettel, Fisichella, Davidson en Button de voornaamste slachtoffers zijn.

Massa komt de pitstraat binnenrijden nadat hij zijn Ferrari slechts na een bocht al in de bandenstapel parkeert. De Braziliaan heeft een nieuwe neus nodig. Ook Nakajima komt binnen, hij komt voor de Ferrari-rijder terug de baan op. Thuisrijder Webber komt ook in de pitstraat rijden en blijft daar staan, het ziet er niet hoopvol uit voor Webber. Door de startcrash ontstaat een gele vlagsituatie.

De race wordt al snel heropend terwijl Massa wederom binnenkomt, racedag begint niet fijn voor de coureur uit Brazilië. Raikkonen rijdt echter al op de achtste plaats in de punten.

Als er vijf ronden gereden zijn ligt Hamilton fier aan de leiding, Kubica volgt achter de McLaren-coureur. Kovalainen ligt derde met direct daarachter Rosberg. Button, Vettel, Davidson en Fisichella zijn de eerste uitvallers van het seizoen 2008. Sutil was vanuit de pitstraat gestart en ontdook de mêlee in de eerste bocht, waardoor hij al snel op een mooie dertiende plaats lag. Na tien ronden lijkt het er echter op te zitten voor de Duitser. Om plaats zeven wordt er inmiddels hard geknokt, Raikkonen tracht de Honda-bolide van Barrichello te verschalken. In de achterhoede haalt Massa met gemak Piquet Jr. in.

In ronde vijftien gaat de eerste coureur zijn pitstop maken, Kubica voor BMW Sauber heeft de eer de allereerste officiële geplande pitstop te maken van 2008. Hetgeen toont aan dat men gisteren per se voor de pole position wilde gaan, de Pool valt terug tot achter Raikkonen en is negende. Vooraan reed Hamilton ruim zeven seconden voor de Pool ruim aan de leiding. Twee ronden later komt de raceleider binnen, waardoor Kovalainen de nieuwe leider is en Rosberg opschuift naar de tweede plaats.

Na lang aandringen lukt het Raikkonen om Barrichello te verschalken, de Fin neemt meer snelheid mee in de bocht en na het passeren van de Honda trekt de Ferrari-coureur vol het gas open.

In ronde twintig beleeft Trulli een pitstop waarbij hij hevig gebaard en uitstapt. Dan komt ook raceleider Kovalainen binnen, na zijn pitstop rijden de McLaren-coureurs op één en twee. Inmiddels hebben de McLarens, BMW Saubers, de Williams-coureurs en Coulthard hun pitstops gemaakt. Renault stelt nog enigszins teleur, Alonso rijdt op een zevende plaats maar heeft nog geen pitstop gemaakt en hetzelfde geldt voor teamgenoot Piquet Jr. maar hij ligt op de laatste positie.

Met nog drieëndertig ronden te gaan is Coulthard het slachtoffer van een gedurfde actie van Massa. Aan het einde van het rechte stuk tracht Massa de Schot in te halen, de auto’s komen naast elkaar en bij het insturen ramt Massa, Coulthard linksachter. Door de klap vliegt de bolide van Coulthard uit elkaar. De Schot is ongedeerd maar er ligt veel puin op de baan. De safety car komt uit en de voorsprong van Hamilton verschijnt als sneeuw voor de zon. De teams van Red Bull Racing en Force India blijven vandaag sowieso puntloos.

In de safety car-periode komen Glock, Kubica, Alonso en Nakajima naar binnen voor hun pitstop. Als de race wordt herstart gaat Raikkonen meteen in de aanval op zijn landgenoot Kovalainen, een onbezonnen actie brengt hem een lange uitstap in de grindbak. Raikkonen kan zijn weg vervolgen maar op hetzelfde moment valt Massa uit, het drama voor Ferrari is compleet als ook Raikkonen nog een keer een pitstop moet maken om zijn banden te wisselen. Een goede eindklassering zit er niet meer in voor de scharlaken rode bolides.

Het aantal uitvallers blijft stijgen, Piquet Jr. lijkt na zijn pitstop met een technisch mankement uit te vallen. Slechts de helft van het veld is in competitie als ook Sato binnen dezelfde ronde stilvalt. Bourdais is de lachende derde, hij heeft alle problemen kunnen ontlopen en rijdt op een gelukkige zesde positie, Kubica en Alonso rijden achter de Fransman.

Met nog zeventien ronden te gaan lijkt McLaren zich op te maken voor een 1-2 overwinning. Enige die bedreiging kan vormen voor de tweede positie van Kovalainen is Heidfeld, die goed kan aanhaken. Daarachter rijdt Rosberg een solide race.

Met nog zestien ronden te gaan gaat wereldkampioen Raikkonen opnieuw de fout in, de Fin probeert Glock in te halen op dezelfde positie als waar het fout ging met Kovalainen, hij komt bij het aanremmen in aanraking met het gras en spint. Hij vervolgt zijn weg maar Ferrari zakt collectief gigantisch door het ijs.

De tweede pitstopserie wordt aangevangen door Hamilton, Heidfeld volgt. Dan is het opeens ook afgelopen voor Glock, de Duitser gaat te wijd over de kerbstones en wordt gelanceerd. De Toyota-coureur beleeft een hevige crash en komt hard in aanraking met de grond. Wederom ontstaat een gele vlag situatie.

De pitstop van Barrichello verloopt verre van soepel, de lollypopman maakt een fout door de Honda-coureur te vroeg weg te sturen. De Braziliaan scheurt hard weg en neemt de tankinstallatie inclusief personeel even mee. Twee pitcrewleden vallen op de grond maar lijken ongedeerd.

De race wordt weer hervat met nog tien ronden te gaan. Nakajima en Kubica rijden samen de pitstraat in, de Pool valt helaas uit na een goede race. Barrichello komt binnen voor zijn stop en go penalty die hij had opgelopen na het maken van een pitstop onder een rode vlag situatie.

Slechts negen coureurs vervolgen de strijd om de laatste punten, slechts 1 coureur zal niets scoren. Dan hoort het publiek in Melbourne een zeer zwaar klinkende Farrari-motor, Raikkonen rijdt tijden die er dramatisch uit zien. De Ferrari-coureur probeert de race te finishen.

Het gitzwarte weekend van Ferrari is compleet, ook Raikkonen valt uit na een aantal ronden. Ook voor de Fransman Bourdais slaat het noodlot luttele seconden later toe, de motor begeeft het drie ronden voor het einde terwijl de debutant op een vierde positie lag. Slechts zeven coureurs zijn nog in competitie.

In de laatste ronde durft Kovalainen de aanval te openen op Alonso, in eerste instantie haalt de Fin hem in maar op het rechte stuk lijkt hij de positie simpelweg terug te geven.

De bewogen race in Australië is ten einde, Hamilton wint terecht en dominant. Heidfeld pakt de tweede positie en Rosberg pakt met een fenomenale race de derde positie en daarmee zijn eerste podium. Alonso grijpt net naast het podium en Kovalainen komt als vijfde over de finish. Barrichello pakt kostbare punten voor het team van Honda op plaats zes. Nakajima en Bourdais verdelen de laatste punten.
Categorie:
Tag(s):