zondag, 27. april 2008 - 17:01

Dominante Raikkonen wint namens Ferrari in Spaanse chaos

Een oppermachtige Kimi Raikkonen heeft zojuist de Grand Prix van Spanje gewonnen. De Finse Ferrari-coureur was sneller dan teamgenoot Massa en Hamilton. Ferrari scoorde in Spanje een 1-2 overwinning in een race die werd opgeschrikt door een harde crash van Kovalainen. De Fin schoot met een snelheid van 250 kilometer per uur in de bandenstapel door een defect aan zijn linkervoorwiel.

In een bewogen race met veel uitvallers, scoorden Kubica en Webber een vierde en vijfde positie. Button scoorde voor het eerste punten voor Honda. Nakajima en Trulli verdeelden de laatste punten.

Met Raikkonen vertrekkend vanaf de pole position voor de eerste maal dit seizoen gaat de warm-up ronde van start. Onder luid gejuich rijdt Alonso voor de volgepakte tribunes weg. Met een baantemperatuur van 40 graden Celsius en een luchttemperatuur van 23 graden is het heerlijk raceweer in Spanje. Alle coureurs komen veilig van hun startposities weg en warmen hun banden op voor een 66-ronden durende race.

De rode lichten gaan uit en de race gaat van start. Massa is snel weg: bij het ingaan van de eerste bocht wordt Alonso verwezen naar de derde plaats door Massa. Sutil spint in de bocht en Vettel knalt erboven op. De twee Duitsers vallen uit, het dramaseizoen voor Vettel duurt voort. Gele vlaggen worden gezwaaid, de safety-car komt naar buiten en de bolides van Sutil en Vettel worden opgeruimd. Rosberg heeft een goede start gemaakt: hij kwam vanaf een vijftiende positie en is opgetrokken naar de elfde positie. Kubica heeft een positie moeten laten aan Hamilton en rijdt tussen de Brit en Kovalainen op plaats vijf.

De race gaat weer van start na twee ronden. De beide Ferrari’s rijden snel weg bij de rest van het veld. Raikkonen zet meteen de snelste raceronde neer. Piquet Jr. valt door een uitstapje in het grind terug naar de achttiende positie. De Braziliaan lijkt zo zijn goede startpositie niet te kunnen verzilveren. Even later is het afgelopen voor Piquet Jr. die trachtte Bourdais in te halen. Beide coureurs toucheren elkaar na een gewaagde inhaalactie van de Renault-coureur en zijn hoop op punten is verdwenen. Bourdais besluit een pitstop te maken om zijn bolide te laten checken: zijn linkervoorwiel vertoont mankementen en hij wordt uit de race gehaald. Een nulscore voor Scuderia Toro Rosso in de achtste ronde is het resultaat.

In de negende ronde rijden de Ferrari-coureurs nog steeds onbedreigd aan kop, direct gevolgd door de enige Renault-coureur nog in competitie: Alonso. Hamilton, Kubica en Kovalainen rijden op gepaste afstand. Inmiddels komt Davidson binnen bij het team van Super Aguri en parkeert zijn bolide in de pitbox. Ook de Brit valt uit.

In de veertiende rond verhoogt Hamilton de druk inmiddels op zijn voormalig teamgenoot Alonso. De McLaren-coureur rijdt binnen één seconde van de tweevoudig wereldkampioen Alonso. Intussen weet Raikkonen een supergoede ronde te rijden, een 1:21.971 is het resultaat voor de Finse Ferrari-coureur in ronde vijftien.

Alonso is de eerste coureur die zijn pitstop gaat maken, de Spanjaard die op een tweestop strategie lijkt te staan blijft op de zachte band rijden en vervolgt zijn weg in Barcelona. Massa is de volgende coureur die binnen komt voor zijn geplande pitstop in de twintigste ronde. Even later is het de beurt aan Raikkonen en Webber vanaf de zevende stek. Raikkonen blijft voor Massa en Hamilton pakt de leiding inde race, maar moet echter nog een pitstop maken.

Hamilton en Kubica komen tegelijkertijd binnen voor hun pitstop, een gevecht dat om een positie gaat. De McLaren-coureur blijft de Pool voor. Kovalainen gaat aan de leiding van de race. Hij kan er niet lang van genieten: de McLaren knalt in de bandenstapels. In de bocht Renault gaat het helemaal mis voor de Fin: er lijkt iets af te breken bij het linkervoorwiel van de McLaren waardoor hij op volle snelheid in aanraking komt met de bandenstapels. Er worden gele vlaggen gezwaaid en de doktersauto rijdt direct naar de plaats van het ongeluk. Uiteraard komt ook de safety-car op de baan. Tijdens alle problemen maakt Heidfeld zijn pitstop. Het is maar de vraag of dit toegestaan is. De situatie van Kovalainen is nog steeds in het ongewis.

Ondertussen gaat de pitstraat open. Veel coureurs besluiten een ongeplande pitstop te maken. Heidfeld krijgt zoals verwacht een drive-through penalty voor zijn stop. Barrichello rijdt met een afgebroken voorvleugel rond op de baan en moet een hele ronde rijden zonder voorvleugel voordat hij zijn team kan bezoeken in de pitstraat.

Kovalainen is inmiddels uit de auto gehaald. De Fin is bij kennis en steekt de duim omhoog als hij wordt weggedragen. De oorzaak lijkt duidelijk te worden uit de herhalingen: de velg van de linkervoorband lijkt kapot te zijn gesprongen bij het insturen, waardoor ook de band aan flarden werd gereden. De McLaren-bolide werd hierdoor stuurloos en vlak voor de impact is duidelijk te zien dat Kovalainen zijn handen van het stuur aftrekt om een breuk aan zijn armen te voorkomen.

De race gaat weer van start als er nog 38 ronden te racen zijn. Raikkonen, Massa, Hamilton en Kubica rijden vooraan het veld weer dicht bij elkaar. In de strijd om de punten is Trulli in gevecht met Webber om plaats zeven, terwijl ook Rosberg aanklampt. Heidfeld lost inmiddels zijn boete in: de Duitser moet tien seconden lang stil staan. Heidfeld valt terug tot de laatste positie. Sato rijdt inmiddels op een knappe elfde positie, voor Fisichella, Glock, Coulthard, Barrichello en Heidfeld.

Dan treft het noodlot de lokale favoriet: Alonso valt uit met een motorisch probleem. De teleurstelling is groot voor Renault en de Spanjaarden. Barrichello komt binnen voor een derde pitstop, ook de Honda-coureur valt uit. Alonso besteedt nog even wat aandacht aan zijn fans door naar het hek te lopen, maar springt daarna achter op de scooter om terug naar het team te gaan.

Als er nog 28 ronden te racen zijn, liggen Raikkonen en Massa nog steeds onbedreigd aan de leiding. Hamilton en Kubica klampen enigszins aan en Webber volgt daarachter. Dan valt ook Rosberg uit met een motorisch mankement. De Duitser ploft zijn Toyota-motor en parkeert zijn bolide op het rechte stuk, recht voor de pitbox van het team. Ondertussen rijdt Fisichella op een knappe achtste positie. Hij komt in de vierenveertigste ronde binnen bij het team om zijn pitstop te maken.

Massa zet de snelste raceronde neer, maar die wordt direct overgenomen door Raikkonen in ronde 46. Massa komt binnen bij het Italiaanse team, net als Webber dat doet bij Red Bull Racing. De volledige top drie komt binnen voor zijn pitstop: Raikkonen, Hamilton en Kubica maken allen snelle pitstops. Ondertussen wordt Kovalainen met de helikopter vervoerd naar het ziekenhuis voor een check-up.

In het achterveld vecht Heidfeld inmiddels met Fisichella. Rondenlang probeert de BMW Sauber-coureur de Force India voorbij te stoten. Coulthard en Glock komen met elkaar in aanraking: de Schot gaat vrijuit omdat hij de bocht veilig verdedigt. Glock moet een pitstop maken bij het team voor een nieuwe voorvleugel. Coulthard heeft ook pech, zijn linkerachterband is kapot gesneden, hij rijdt langzaam terug naar de pits.

Met nog tien ronden te racen is het Heidfeld gelukt om Fisichella voorbij te steken op het rechte stuk als er nog slechts dertien coureurs in competitie zijn.

De race komt rustig ten einde, de posities blijven hetzelfde. Het weekend, dat door Ferrari werd gedomineerd, wordt dominant afgesloten met een 1-2 overwinning. Derde man is Hamilton. Op plaats vier en vijf vinden we Kubica en Webber terug. Button scoort de eerste punten voor Honda, met een zesde positie. Achter de Brit verdelen Nakajima en Trulli de punten. Heidfeld en Fisichella moeten het doen met een negende en tiende positie.

Over twee weken gaat Formule 1-circus verder in Turkije.
Categorie:
Tag(s):