vrijdag, 30. mei 2008 - 23:21

EVO en TLN: 'Kabinet aan zet'

Den Haag

Het kabinet is vandaag naar buiten gekomen met een akkoord over kilometerbeprijzing en fiscale vergroening. Hieruit blijkt dat er, ondanks de hevige protesten van gisteren, opnieuw lastenverzwaringen aankomen voor het vervoerende bedrijfsleven.

Positief is dat het kabinet de BPM volledig afbouwt. Echter, volgens ondernemersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) komen de lastenverzwaringen die het kabinet aankondigt op volstrekt het verkeerde moment. Daarom kan volgens de organisaties de uitnodiging voor een gesprek met een kabinetsdelegatie niet snel genoeg komen.

Eerder deze week drongen zij in een brandbrief aan premier Balkenende aan op een overleg op zeer korte termijn met bewindslieden van Financiën, Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat. Dit onderhoud is nu in het licht van de nieuwe lastenverzwaringen nog harder nodig, zeker gelet op de emoties die er leven binnen het logistieke bedrijfsleven.

De lastenverzwaringen die het kabinet aankondigt gaan met name over verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor oudere vracht- en bestelauto's (Euro 0,1 en 2). De bestelauto draait op voor het afschaffen van de luxebelasting (BPM) op personenauto's. De vrachtauto gaat een verhoging van de motorrijtuigenbelasting betalen van 20 miljoen euro.

Deze belastingmaatregel is in tegenstelling tot de bestelauto niet gekoppeld aan de afbouw van de BPM. Toch is ook dit de zoveelste lastenverzwaring die het bedrijfsleven met bestel- en vrachtauto's voor de kiezen krijgt. Alsof dit nog niet genoeg is, wordt op 1 januari 2009 het Eurovignet fors duurder. Afhankelijk van de uitstoot van de vrachtauto wordt het Eurovignet 6 tot 44 procent (!) duurder. Dit is nog een lastenverzwaring van 19 miljoen euro per jaar, die komt bovenop de accijnsverhoging op diesel met 3 cent per 1 juli.
Provincie:
Tag(s):